Satelitní systém Galileo má pokrýt Zemi do šesti let, pomůže i záchranářům
Vystopovat ztraceného či zraněného člověka v nepřístupném terénu by v budoucnu mohlo být snadnější než nyní s pomocí GPS. Umožní to civilní satelitní systém Galileo. Evropská unie už poslala na oběžnou dráhu čtyři družice. Maximálně do šesti let bude pokrytí Země kompletní. A jak funguje, dnes vyzkoušeli záchranáři během cvičného pátrání po dvou zatoulaných turistech v Hostýnských vrších.
„Tady máte zařízení číslo 17.“ Nejprve musí IT specialistka Dana Londová rozdat policistům speciální lokátory a vysvětlit, jak se používají.
„Krabičku si můžete dát buď do kapsy, a nebo tady máte k dispozici pouzdro, které si můžete připnout na opasek. Pokud krabička bliká, funguje. Kdyby náhodou neblikala, nahoře je tlačítko, jehož pomocí ji můžete znovu zapnout,“ popisuje.
Údaje pak zpracovává počítač v koordinačním centru. „V minulosti se dorozumívali přes vysílačky a komunikace byla velmi složitá, v tom, že nemohli popsat, kde se nachází. Teď to člověk zakreslí do mapy a hned je jasné co vidí, jakou situaci zakreslil a podobně,“ vysvětluje IT specialista Martin Greksa.
O cvičení záchranářů se systémem Galileo informovala reportérka Andrea Kratinová
Po nezbytném technickém vybavení přichází na řadu klasická instruktáž, aby každý záchranář přesně věděl, jaký je jeho úkol.
To už přesně rozdělené skupinky policistů, pracovníků horské služby i psovodi vyrážejí do akce. Pro náročný terén jsou vybavení dobrou obuví a proti mrazivému počasí je chrání kvalitní teplé oblečení.
V poměrně krátkém čase figuranty našli. Významným pomocníkem byl právě Galileo. Na rozdíl od známějšího GPS, který vlastní americká armáda, je civilní. Satelitní informace v Česku ale nevyužívají jen záchranáři.
„Velké procento zemědělské techniky je vybaveno přijímači satelitních signálů, řídí se tak pojezd vozidel po velkých plochách, sleduje se spotřeba hnojiv, zavlažování, přináší to řadu úspor pro zemědělce,“ říká Luděk Kühr z Evropské kosmické agentury.
Další využití najde například v řízení dopravy, nepostradatelný je v letecké, vlakové nebo námořní dopravě. Signál ale bude prakticky využitelný všude tam, kde je třeba ušetřit, zvýšit bezpečnost, osobní ochranu a podobně.