Parník Máj prošel generální opravou, nyní se opět posadí na hladinu
Dva jeřáby posadí největší loď Máchova jezera na Českolipsku znovu na hladinu. Zimu trávil parník Máj na břehu, aby ke svým 55. narozeninám dostal jako dárek celkovou rekonstrukci. Na vodě se pak dodělá interiér, nasadí vrtule a vsadí motory. První pasažéry by loď měla svézt v červnu.
„Okna chceme doplnit až na hladině jezera z bezpečnostních důvodů. Bojíme se, aby některá nepopraskala. Na lodi je úplně nový lak, oplocení, nahoře zábradlí, veškeré ovládání lodě a kompletní elektroinstalace,“ vysvětluje Vladimír Reichert, ředitel společnosti, která na Máchově jezeře provozuje lodní dopravu.
„Na hladině budeme zapojovat ovládací vrtule a veškerý interiér,“doplňuje Reichert.
Uvnitř lodi je zatím prázdné místo, kam se usadí motory. Rozvaděče už jsou kompletně usazené. Teď jde jen o napojení mechanické části včetně vrtulí.
„Konstrukce lodi je stejná, ani jsme ji nemuseli opravovat nebo zesilovat, protože opotřebení nebylo na lodi žádné,“ pokračuje Reichert a připomíná, že loď byla původně stavěná pro Máchovo jezero.
„Máj byl speciálně vyroben ve Štěchovicích pro Máchovo jezero. Výjimečná je tím, že je jako jediná česká. Dvě byly vyrobeny v Německu v Berlíně a jedna v Maďarsku,“ podotkl.
Po více než půl století se na břeh dostala největší loď z Máchova jezera, čeká ji údržba
Číst článek
Dveře a okna se budou nasazovat až v momentě, kdy bude loď na hladině, ale už jsou připravené. „Dnes je trend dělat interiér ve stylu 30. let. O to jsme se nesnažili, ale chtěli jsme zachovat rok 1959, kdy to bylo vyrobené,“ dodal Reichert.
Milan Martinec pracuje v truhlárně, kde se vyráběly dveře pro loď Máj. Ty byly původně natřené emailovou barvou. „Rozhodli jsme se, že to obrousíme. Pak jsme zjistili, že to jsou dubové dveře,“ prozradil Martinec s tím, že na lodi opět budou jasanové schody a dubové dveře.
Největší loď Máchova jezera by měla být v provozu od poloviny června.