V Le Mans se pojede 82. ročník celodenního závodu, vrací se Porsche
Společně s Velkou cenou Monaka formule 1 a americkým Indy 500 není slavnějšího závodu. Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je fenomén, který žádný motoristický fanoušek nemůže opominout. Tento víkend se jede už 82. ročník.
Od roku 1923 se na přelomu května a června zastaví a posléze rozbuší srdce stovek jezdců a milionů fanoušků po celém světě.
Závod, který byl a vlastně dodnes je nejen zkouškou rychlosti, ale také spolehlivosti, prověří schopnosti závodních speciálů, ale i týmů a samotných jezdců.
Kroužit v závodním tempu čtyřiadvacet hodin po třináctikilometrovém okruhu je snem všech pilotů. Do historie závodu se zapsala taková jména Jacky Ickx, Tom Kristensen, Henri Pescarolo, Klaus Ludwig a další.
Zpravidla šlo ale o souboj dvou značek. Jen málokdo si nyní vzpomíná na vůz Chenard-Walcker, s nímž v prvním ročníku v roce 1923 zvítězili v testu spolehlivosti jezdci Lagache s Leonardem. Souboje Ferrari a Fordu a následně Porsche v 70. letech minulého století patří k tomu nejlepšímu, co se na závodních tratích vůbec kdy odehrálo.
Ne nadarmo v roce 1972 vznikl legendární film Stevea McQueena s názvem Le Mans.
V novém tisíciletí dominuje podniku ingolstadtská automobilka Audi. Její hegemonii přerušilo z marketingových důvodů jen sesterské Bentley, v roce 2009 pak konkurenční Peugeot. Audi jinak vyhrálo 12 z posledních 14 ročníků. Letos se ale do hry vrací Porsche a o slovo se hlásí také Toyota.
Letošní závod odstartuje v sobotu 14. června v 15 hodin.