Na úseku dálnice D1 u Lokte stavbaři demolují betonový povrch
Minulý týden stavbaři pustili řidiče na modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Šternovem a Psářemi. Okamžitě poté na pásu směrem na Prahu začaly pracovat mohutné demoliční a stavební stroje. Už čtvrtým dnem se tak okolím dálnice ozývají mohutné rány a zem doslova duní pod nohama.
Vybagrovat plochu 24 fotbalových hřišť, jejichž plochu nepokrývá tráva, ale beton, do hloubky přes čtvrt metru, je úkol pro desítky bagrů a nákladních aut.
V hlavní roli je tady ale ojedinělý stroj Wirtgen BTZ 7000, který drtí povrch dálnice.
„Je to gilotina, motorizované speciální závaží, které má hmotnost sedm tun. Pracuje ve stometrových úsecích, které musí vzít na čtyřikrát. Jeden stometrový úsek jí trvá asi hodinu,“ popisuje Iveta Štočková z firmy Eurovia, která úsek rekonstruuje.
Každých sedm sekund stroj udeří do betonu, který se pod jeho ranou doslova rozsype.
Stroje jsou na celém úseku dva. Dálnici o délce 8 kilometrů a o šířce 12 metrů zvládnou rozdrtit za pět dnů. Občas se stane, že několik centimetrů silné splétané ocelové lano nevydrží. Oprava trvá přibližně půl hodiny.
Pokud by to trvalo déle, mohutný bagr by se nebezpečně přiblížil a nic se nesmí zastavit. Bagr o několik stovek metrů dál nabírá rozdrcený beton a nakládá ho do stále dokola přijíždějících nákladních aut. Na naložení jednoho potřebuje 2 minuty a stačí mu na to díky mohutné lžíci pouhých pět hrábnutí do suti.
„Rozdrcený beton odvážíme na 49. kilometr, kde máme drticí linku. Kry jsou drceny na požadovanou hrubost a po dalším zpracování vraceny na dálnici,“ vysvětluje Štočková.
Jakmile starý povrch zmizí, začnou stavbaři stavět prakticky novou dálnici, což mají mít mezi Loktem a Hořicemi, stejně jako u Šternova a Jihlavy, hotovo do října.