Cyklisté chtějí omezit maximální rychlost v centru Prahy na 30 km/h
Sdružení Auto*Mat přichází s návrhem omezení maximální rychlosti v historickém centru Prahy na 30 kilometrů v hodině. Odvolává se na zkušenosti ze západních metropolí a má dokonce podporu některých odborníků magistrátu.
„Zavedení maximální rychlosti 30 kilometrů by mělo za následek zvýšení bezpečnosti provozu v ulicích hlavního města Prahy, zároveň by vedlo ke zvýšení plynulosti automobilové dopravy. Je to opatření dost běžné na západ od našich hranic, existuje s ním dvacetiletá praxe v zemích, jako je Německo, Rakousko, Dánsko, Nizozemsko,“ potvrzuje jeden z navrhovatelů ze sdružení Auto*Mat, Vít Masare.
Jezdit tak pomalu v centru Prahy zní řidičům jako bláznovství. Podle Masareho se tak ale už teď na mnoha místech děje. „Průměrná vzdálenost, kterou ujede auto v městské zástavbě mezi křižovatkami, kde musí dávat přednost nebo kde stojí na přechodu nebo na světlech, je zhruba 300 metrů. Na těch 300 metrech je i dnes průměrná rychlost 30 kilometrů za hodinu,“ počítá.
„Já si myslím, že je to realizovatelné. Nutno říct, že historické centrum Prahy má tak úzké uličky a je tam tak malý prosto pro auta, natož pak v symbióze s cyklisty, že si myslím, že by to bylo jenom dobře. Určitě bych to prosazovala,“ říká předsedkyně magistrátní komise pro cyklodopravu Monika Krobová-Hášová.
Otázkou ale je, jak se k návrhu postaví politici, kteří v rukách třímají otěže moci. „Myslím si, že je to na úroveň až takřka vládní, že těžko o tom budeme moci my z pozice naší komise rozhodnout,“ přiznává Krobová-Hášová.
Snížení maximální povolené rychlosti v historickém centru Prahy na 30 kilometrů v hodině není jediným opatřením. Sdružení Auto*Mat taky navrhuje zastavit individuální automobilovou dopravu na Smetanově nábřeží a obnovit budování stojanů na kola před veřejnými budovami.