Karvinská nemocnice už nerozlišuje pacienty podle pojišťovny
Nemocnice s poliklinikou v Karviné-Ráji se snažila motivovat lékaře, aby uplatňovali rozdílný přístup k pacientům podle toho, ke které zdravotní pojišťovně patří. Plán zvaný Akce milion však krajský úřad zakázal.
Akce milion znamenala rozdělení pacientů podle toho, jak zrovna karvinská pojišťovna s konkrétní nemocnicí finančně vycházela. Existoval dokonce i sazební odměn pro lékaře za úspory na lécích nebo naopak za hospitalizace „vítanějšího“ pacienta.
Motivační akce vycházela z toho, jak má nemocnice naplněné limity úhrad za poskytovanou péči. Dokument, který byl vnitřním předpisem podepsaným ředitelem nemocnice Petrem Kovaříkem, však unikl do médií.
Ředitel nemocnice své opatření musel vysvětlovat přímo zřizovateli nemocnice, na ostravském krajském úřadu. Jednání bylo velmi rychlé, po čtvrt hodině náměstek moravskoslezského hejtmana pro zdravotnictví Karel Konečný oznámil, že akce končí.
Příkaz podle něj vedl k diskriminaci pacientů, i když rozdělení na vítané a méně vítané pacienty se netýkalo akutních případů, ale například termínů plánovaných operací nebo předepisování léků mimo stavy ohrožení života a zdraví. Podle kraje vedení nemocnice jednoznačně přestřelilo, odvolat ředitele se ale náměstek hejtmana nechystá.
Ředitel nemocnice se hájil tím, že akce byla jen dobře míněnou snahou vyjít s pojišťovnami a neutratit moc peněz. Cílem prý nebylo cejchování pacientů podle průkazky pojišťovny.
Krajské nemocnice musí kvůli úsporám na hejtmanstvích šetřit, na druhé straně si pojišťovny diktují podmínky a ke konci roku řada nemocnic sahá na poslední peníze. Často jde tak i o rozhodování, kterému pacientovi co dát mohou a kterému ne, či co odložit na příští rok.