Na autodromu v Mostě se testovala kvalita a spotřeba paliv do automobilů
Test spotřeby a kvality paliv do automobilů probíhal dnes na mosteckém automotodromu. Na tříkilometrové trati testovali řidiči deset vzorků paliv odebraných přímo z rafinérií i natankovaných u benzinových čerpadel. Testy mají prokázat, že na stejné množství benzínu od různých prodejců ujede řidič různé vzdálenosti.
„Tak máme nastartováno a můžeme vyrazit na náš testovací okruh,“ říká vedoucí instruktor mosteckého automotodromu Jakub Michalovič. Zařadí jedničku a projíždí tři kilometry dlouhou trať, která simuluje městský provoz i silnice za městem.
„Nepřemýšlet nad tím, jestli zrovna jedu úsporně, nebo jestli to bude mít větší spotřebu v danou chvíli. Zkrátka tak, jak jede běžný uživatel běžného osobního auta v běžném provozu,“ popisuje.
Deset vzorků paliva do automobilů testovali dnes na automotodromu v Mostě. Natáčel tam redaktor Jan Beneš
Odborný časopis Petrol Magazín vybral deset vzorků paliv. A to jak paliv v základní podobě přímo od rafinérií, tak paliv obohacených o aditiva, natankovaných u benzinových čerpadel. Spotřebu Naturalu 95 v obou vozidlech, ve kterých se palivo testuje, měří speciální technika.
„Spotřeba paliva se bude měřit speciální měřící jednotkou namontovanou do auta. Nakonec jsme se domluvili s laboratořemi GS Česká republika na zajištění dalších laboratorních testů, abychom zjistili, zda náhodou nebyla paliva nějak kontaminována, což by je pochopitelně v našem testu poněkud znevýhodňovalo,“ popisuje test paliv Ivan Mikšovský, šéfredaktor časopisu Petrol Magazín.
Spotřebu ovlivňuje řada faktorů
Ke kontaminaci paliva může dojít například při stáčení paliva z cisteren u benzinových čerpadel. Stačí, když řidič cisterny zapomene palivo s aditivy promíchat, nebo pokud jej do paliva přimíchá až později.
Známé jsou ale také případy, kdy prodejci záměrně „vylepší" palivo tak, aby na něm měli z daňového hlediska jistý prospěch. Spotřebu paliva ale mohou kromě jeho kvality ovlivnit i jiné faktory.
„Kromě vlastního stylu jízdy řidiče má samozřejmě vliv počasí, venkovní teplota, vlhkost, ale i to jak to auto je nastaveno, v jaké je kondici. Počínaje kvalitou pneumatik, správným nahuštěním pneumatik a následně i kvalitou servisu vozidla,“ vyjmenovává hlavní vlivy na spotřebu vozidla instruktor mosteckého automotodromu Jakub Michalovič.
Kompletní výsledky testů bude mít Český rozhlas k dispozici v průběhu několika příštích dní.