Nová přistávací dráha Letiště Václava Havla bude za pár let křížit silnici R6
Rychlostní komunikace R6 z Prahy do Karlových Varů by se v roce 2019 mohla zapsat do naší historie jedním silničním unikátem. U Ruzyně budou totiž řidiči jezdit tunelem, který vznikne pod novou přistávací dráhou Letiště Václava Havla. Mezi střechami aut a letadly bude pouhých pět metrů.
Letiště v Ruzyni v současné době odbaví asi 11 milionů cestujících ročně. Díky nové dráze může za pár let pojmout až dvojnásobek. Letiště teď připravuje projektovou dokumentaci pro územní řízení a pro stavební řízení. Povolení k zahájení prací by chtělo dostat do roku 2015.
„Ta paralelní dráha bude 1500 metrů vlevo směrem k Praze, když se podíváme ve směru stávající dráhy 24 a délka bude 3550 metrů. Bude využívána převážně na přistávání a na vzlety bude využívána stávající hlavní dráha 06-24," popisuje ředitel pro rozvoj a správu majetku Jiří Kraus. Západní cíp dráhy by měl křižovat silnici R6 na přibližně čtvrtém kilometru ve směru od Prahy.
„Přes komunikaci karlovarská je tzv. tunel Jeneček a ten cíp paralelní dráhy přesahuje přes tuto dálnici, kde vznikne pod cípem dráhy tunel."
Ten by měl být dlouhý necelých pět set metrů a s jeho výstavbou se počítá od poloviny roku 2016 do konce roku 2017. Své jméno získal podle nedaleké obce Jeneč. Auta pojedou pod železobetonovou deskou ve dvou tubusech se dvěma pruhy. Stejně jako v Cholupickém a Lochkovském tunelu v něm bude platit 80kilometrová rychlost.
Rychlodráha Praha - Kladno
Letiště už získalo kladné stanovisko EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Jeho součástí je celkem 71 podmínek. Jednou z nich je i odpovídající dopravní obslužnost. S tím souvisí i stavba rychlodráhy z Prahy do Kladna.
„V současné době se připravuje studie proveditelnosti na SŽDC, součástí toho projektu bude i takováto studie, která řekne, ve kterých kapacitách, ve kterých letech je potřeba mít kolejové napojení, popřípadě jiné napojení - zkapacitnění dopravy na území v okolí Letiště Praha," dodává Jiří Kraus s tím, že díky paralelní dráze by se mělo ulevit i desítkám tisíc obyvatel ze západní části Prahy a Kladenska. Letiště už totiž nebude muset tak často využívat vedlejší dráhu.