Před nádražím v Pardubicích by mohl vzniknout moderní dopravní uzel
Vlakové a autobusové nádraží v Pardubicích jsou od sebe vzdálené zhruba 200 metrů. Pokud ale chcete dostat z jednoho na druhé, čeká vás cesta přes nejfrekventovanější silnici ve městě a možná i bezradnost v orientaci na starém autobusovém nádraží. Pardubický kraj a radnice proto společně vypracovaly projekt takzvaného přednádraží, na který chtějí získat peníze ze Švýcarských fondů.
Samotná budova pardubického nádraží je dokonce památkově chráněná. Pohled na funkcionalistickou architekturu ale komfort cestujících příliš nezvyšuje. „Je to spíš ostuda Pardubic,“ říká jedna cestující a s těžkou taškou se vydává směrem na autobusové nádraží.
To svou podobou i službami ustrnulo v osmdesátých letech minulého století. Pokud Pardubice zhruba stomilionovou dotaci ze Švýcarských fondů získají, vznikne v prostoru před vlakovým nádražím multimodální centrum.
„Tam by zastavovaly jak autobusy, trolejbusy městské hromadné dopravy, tak i meziměstské dopravy,“ říká náměstek primátorky Jiří Rozinek. Ministerstvu financí se projekt líbí a doporučilo vypracovat anglickou verzi.
Právě proto jedou dnes zástupci kraje a města do Prahy. Ale ne všichni. Přímo v budově vlakového nádraží dnes totiž otevřou novou galerii černobílých fotografií. Ty původní od architekta Karla Řepy byly totiž zažloutlé.
„Táta tenkrát chtěl prostě připomenout místa, která si tady můžou návštěvníci v klidu prohlédnout a říct si, kam pak pojedeme příští sobotu nebo neděli,“ poznamenává syn architekta Miroslav.