Střední Čechy ruší další spoje. Doprava se ale má zlepšit sloučením
Středočeský kraj ruší ode dneška dalších asi 5 procent autobusových spojů. Jedná se hlavně o všednodenní spoje. Nejvíce by jich nemělo vyjet v okolí Prahy a na Mladoboleslavsku. Středočeský kraj na ně prý nemá peníze.
V okolí Prahy tak už nevyjede 86 autobusů. Středočeský kraj na provoz všech prý nemá peníze. S tím ale nesouhlasí krajská opozice a starostové dotčených měst a bouří se.
Rozhodnutí kraje kritizují už i někteří čeští poslanci. Například poslanec Radim Vysloužil (VV), který bydlí v Čelákovicích u Prahy, by řešení viděl v rozšíření Pražské integrované dopravy.
„Cílem může být i celá oblast Středočeského kraje. Pro Středočeský kraj to přinese výhody kvůli nezaměstnanosti a pro Prahu v tom, že se sníží počet automobilů v Praze,“ domnívá se Vysloužil.
Letos by však podle vedení kraje mělo jít na autobusovou dopravu ze státního rozpočtu o 180 milionů korun méně.
„Možná nejvýraznější omezení proběhlo na linkách 319, která spojuje letiště Ruzyně s Jenčí,“ říká Jiří Prokel, zástupce vedoucího společnosti ROPID, která organizuje dopravu v Praze a okolí.
Situace se ale podle něj ještě může změnit. „Podaří-li se nám rozcílit pokrytí ztráty na spoji, myslím, že ho lze zase provozovat,“ domnívá se.
Autobusové spoje si nově začali platit starostové hned několika desítek středočeských měst a obcí. Příkladem může být malá vesnička Dřínov na Mělnicku. Tamní radnice si musí podle dřínovské starostky Jitky Bokové platit hned dva spoje.
„Vyjde nás to zhruba na deset tisíc korun za rok na obě dvě linky. Každá koruna je v našem malém rozpočtu znát,“ tvrdí.
Sloučení v jeden systém by mělo být řešením
Možné řešení na rušení spojů a možné zefektivnění veřejné dopravy ve Středních Čechách nalezli někteří středočeští zastupitelé. Chtějí sloučit pražskou a středočeskou integrovanou dopravu do jednoho systému.
"Sjednocení do jednoho systému povede k optimalizaci, a tudíž i ke snížení nákladů na veřejnou dopravu“, vysvětluje jedna ze zastupitelek Věra Kovářová
Navíc, dneškem debata o autobusové dopravě ve Středních Čechách určitě nekončí. Někteří středočeští starostové sepsali petici proti rušení spojů, kterou podepsalo více než 15 a půl tisíce lidí. Petici už předali na Středočeský kraj. Krajští zastupitelé proto o ni budou muset jednat.
Rozhovor s vedoucím oddělení veřejné dopravy Středočeského kraje Františkem Mráčkem
Jestli to bude hned na nejbližším zasedání, které se koná už tento pátek, zatím není jasné.
Podle vedoucího oddělení veřejné dopravy Středočeského kraje Františka Mráčka dojde k nejvíce změnám v pražské integrované dopravě v okresech Praha-Západ a Praha-Východ a v okresech Mladá Boleslav a Mělník.
Sloučení pražské a středočeské integrované dopravy je, jak dodává, nejlepším řešením. „Mohlo by se uspořit a hlavně by byl jednotný tarif pro všechny cestující.“ Podle něj to tedy znamená, že na jeden lístek by mohli středočeští cestovat po Praze a obráceně – Pražané po Středních Čechách.
Je tu však několik problémů. „Dva integrované systémy v jednom kraji – oba mají jiné pásmo a jiné financování. Nyní je pro nás financování PID neprůhledné, protože nám OpenCard neumí zaznamenat počet cestujících a my nemáme přesný přehled o tržbách,“ vysvětluje Mráček.
Brání jim v tom kompetence. „Krajský úřad Středočeského kraje jednoznačně zodpovídá za území z hlediska dopravní obslužnosti a tady se s PID střetáváme,“ říká. Buď se prý dohodnou, nebo půjde kraj nějakou vlastní cestou, dodává.
František Mráček také tvrdí, že ve většině případů byly zrušeny spoje, které využívalo maximálně deset lidí. „Tyto prázdné spoje byly dotovány i půl milionem ročně. Starostové si je ani nechtěli platit,“ uzavírá vedoucí oddělení veřejné dopravy.