Tramvaje přes 'Rámusák' od pondělí už jezdit nebudou, koleje se přeloží na nový most
Ke konci září skončila v Praze výluka v okolí Prašného mostu a do Dejvic se opět vrátily tramvaje. Dopravní omezení se teď kvůli stavbě tunelového komplexu Blanka přesune do Tróje a Holešovic. Přes most známý jako "Rámusák" přestanou jezdit tramvaje. Stavbaři totiž musí přeložit koleje na nový Trojský most.
Tramvajové koleje se měly začít překládat už na konci června. Magistrát hlavního města ale Metrostavu nedodal potřebná povolení. Podle mluvčího stavební firmy Františka Poláka každá sebemenší změna v projektu totiž prochází složitým schvalováním.
„Policie podala trestní oznámení na vedení města kvůli opencard, čili tím se jaksi zmenšila ochota radních něco riskovat a dneska z toho vznikl nepředstavitelný úřad,“ uvedl.
Tramvajová trať přes most ‘Rámusák‘ definitivně končí, koleje se přeloží na nový most. O téma se zajímala redaktorka Anna Königsmarková
„Tam jsou různé typy těch změn. Například změna konstrukcí chodníků, že se tam místo 3 centimetry dávají 4 centimetry štěrku, že tam místo betonových obrubníků přijdou žulové. Čili relativně drobné věci. Dneska se na tom zaměstnávají asi dvě advokátní kanceláře a ten proces je nepředstavitelně složitý. Já mu příliš moc nerozumím,“ dodal.
Magistrát firmě slíbil, že do konce září povolení dostane a může se začít pracovat. Tak se také stalo. Přeložka kabelů a kolejí se ale oproti původnímu plánu protáhne.
Přes zimu potrvají stavební úkony mnohem déle. Pravděpodobně až do konce dubna příští roku, tedy do termínu zprovoznění celého tunelového komplexu Blanka. Do té doby musí lidé využít pro cestu do Tróje a Kobylis autobus.
„Původně jsme zvažovali, že bude jezdit jen kyvadlová tramvaj, na základě zpřesnění dopravní poptávky ale nasazujeme autobus, který bude jezdit kyvadlově. Lidé pojedou 112 a tam, kde je ukončena tramvaj, přestoupí a tam už bude kyvadlový autobus směrem na Kobylisy,“ popisuje radní pro dopravu Jiří Pařízek z TOP 09.
Stavbaři musí na most postavit ještě nájezdové rampy, v jeho okolí zbudovat protipovodňové bariéry, inženýrské sítě nebo chodníky a cyklostezky.
Náklady na stavbu mostu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, nakonec se zřejmě vyšplhají až na 1,2 miliardy. Faktury navíc stále procházejí analýzou právníků.
„Tam je jasný rozpor, město něco vysoutěžilo za jednu částku, postaven byl jiný most za jinou částku a ten most stojí. Město ho potřebuje využít pro tramvaje, tam pak bude navíc dohoda mezi Metrostavem a hlavním městem Prahou, která dneska není. Tím pádem jediné, co nám bude chybět někdy po dostavění těch 35 miliard, budou ty kategorie 10 až 15, které musíme do té doby nějak vyřešit,“ přiznává komplikace s placením primátor města Tomáš Hudeček z TOP 09.
Praha Metrostavu stále dluží minimálně 800 milionů korun.