Třeboňský kandidát na Zlatého Ámose si se studenty tyká a učí je pracovat samostatně
Pouze jeden jihočeský učitel je nominovaný v letošním 20. ročníku ankety Zlatý Ámos, v níž studenti vybírají nejlepšího učitele. Devětatřicetiletého učitele matematiky a fyziky na čtyřletém Gymnáziu v Třeboni Martina Krynického nominovali studenti druhého ročníku. Získal si je hlavně svým netradičním přístupem k výuce.
Jednou z těch, kteří nominaci Martina Krynického na Zlatého Ámose iniciovali, byla studentka Helena Němcová. Spolu s dalšími studenty ji napadlo, že by to pro něj byla dobrá odměna.
„Protože už jsme se s nějakými jinými lidmi tady z gymplu shodli, že pan učitel Krynický pro nás asi dělá nejvíc jako třídní učitel a i nějaké mimoškolní aktivity, které by asi dělat nemusel, že se z nás snaží dělat kolektiv,“ vysvětlila Němcová.
Příspěvek o nominaci učitele Martina Krynického na Zlatého Ámose natočila redaktorka Mária Pfeiferová.
Studentka oceňuje i Krynického výukové metody. „Nebiflujeme se učení. Snaží se, abychom používali při učení logiku,“ popsala.
Součástí Krynického metod je i to, že si se studenty tyká. Učitel podotýká, že zejména rodiče studentů z toho hlavně ze začátku asi moc nadšení nebyli.
„Myslím, že ti, které jsem dostal hned od prváku, takže ti si na to zvykli a myslím, že většina z nich je asi spokojená, že jsou rádi a nebo že jim to aspoň nevadí,“ řekl Krynický.
Tykání bere jednak jako přirozenější a také prý díky osobnějšímu přístupu snáz zjistí, co dětem nejde.
„Protože děti jsou zvyklé to, co jim nejde, schovávat před učitelem, aby se to nedozvěděl, tím pádem má učitel strašně málo informací o tom, co si děti myslí, co vědí a co neumějí. To tykání je podle mě jedna z cest, jak dětem zjednodušit to, že se s tím, co nevědí, svěří, nebo to aspoň neschovávají tak intenzivně, jako to schovávají jiným,“ vysvětlil Krynický.
Když studenti přišli s tím, že ho chtějí nominovat, měl prý spíš než z nominace samotné radost z toho, že je to napadlo. Oproti ostatním učitelům vidí jako svou přednost hlavně to, že vede studenty k tomu, aby většinu věcí dělali při výuce sami.
„Moje zkušenosti ukazují, že když se to počítá na tabuli před těmi dětmi, tak většina z nich to stejně jenom opíše a vlastně vůbec neví, co to dělá,“ řekl Krynický.
Ve svém netradičním přístupu k výuce i ke studentům má oporu i u svých kolegů. Podle učitele dějepisu Václava Pražáka umí Krynický své metody v praxi velmi dobře používat.
„Takže i když ty metody mohou působit pro některé lidi poněkud zvláštně nebo neobvykle, tak on si s nimi dokáže velmi dobře poradit a použít je ve výuce,“ řekl Pražák.
Regionální kolo soutěže Zlatý Ámos se bude konat v Brně 4. února.