V Brně začala kampaň proti rozšiřování nákupních center

Kampaň proti dalšímu rozšiřování velkých nákupních center v Brně zahájilo hnutí "Nesehnutí". Letos je totiž v plánu projednávání nového územního plánu jihomoravské metropole a aktivisté do něj chtějí prosadit pravidla, která by zabránila nekontrolovatelnému rozmachu hypermarketů ve městě. Právě jejich expanze údajně stojí za krachem zhruba pěti set menších obchodníků.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup

nákup | Foto: Jan Rosenauer

„My si myslíme, že nový územní plán Brna by měl obsahovat taková pravidla, která usměrní výstavbu případných dalších velkých prodejen na místa, kde nebudou žádným způsobem narušovat síť obchodů například tím, že by menším obchodníkům stahovaly zákazníky. Obchodní centra by také neměla škodit životnímu prostředí,“ říká zástupce hnutí Nesehnutí Jiří Koželouh a dodává:

Přehrát

00:00 / 00:00

O potřebnosti nových hypermarketů a novém územním plánu Brna mluvili na Radiožurnálu zástupce hnutí Nesehnutí Jiří Koželouh a náměstek brněnského primátora Martin Ander ze Strany zelených.

„V územním plánu by také měla být jasná pravidla, jak nové hypermarkety začlenit do krajiny. To by mělo platit u všech staveb, ale jelikož nejsou pravidla jednoznačná a závazná, investoři to málokdy dodržují. Nemělo by se tedy jednat o jednopodlažní objekty s rozsáhlými parkovišti, ale nákupní centra by se měla přizpůsobit okolní zástavbě. Měla by tedy být několikapatrová, případně s možností podzemního parkování.“

„Město Brno samozřejmě pravidla má. Ale tak, jak se v České republice stalo zvykem, developeři si stále nacházejí strategii, jak ta pravidla obcházet. Pokud jim v tomto jdou občas na ruku i stavební úřady, pak se hypermarkety často objevují i tam, kde by ani podle územního plánu být neměly,“ reaguje náměstek brněnského primátora Martin Ander ze Strany zelených.

„V tomto smyslu musí nový územní plán Brna přitvrdit, pravidla se musejí zpřísnit a musí být striktnější, aby byl prostor pro jejich obcházení minimální.“

Podle Andera by se pro výstavbu hypermarketů měly v co největší míře využívat takzvané brownfields, tedy nevyužívané bývalé průmyslové areály. Velkých hypermarketů na okraji města je již v Brně dostatek, je ale třeba doplnit síť obchodů v obytné zástavbě, aby do nich mohli chodit lidé pěšky.

Veronika Sedláčková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme