Dříve se testovalo mezi každým závodem, vzpomíná závodník Enge. Končí předsezónní příprava formule 1
Na okruhu v bahrajnském Sáchiru končí předsezónní testy vozů formule 1. Týmy měly před sebou obrovskou výzvu - důkladně prověřit novou techniku, na které v továrnách usilovně pracovaly celou zimu. Během pouhých tří dnů musely stihnout objem práce, který byl ještě poměrně nedávno nemyslitelný.
Když na začátku tisíciletí formuli 1 dominoval křiklavý zvuk desetiválcových motorů, možnosti otestování křehké techniky byly prakticky neomezené. Nejen, že předsezónní testy trvaly několik týdnů, ale piloti mohli do vozů usednout podle libosti i během sezóny.
Dříve testovalo mezi každým závodem, vzpomíná závodník Enge. Končí předsezónní příprava formule 1
„Tenkrát se testovalo mezi každými závody, jeden až tři dny. Každý tým byl rozdělen na dva - závodní a testovací. Bylo to docela náročné, ale zároveň nebylo závodů v kalendáři mistrovství světa,“ porovnává současnost a rok 2001 dosud jediný Čech ve formuli 1 Tomáš Enge.
Technologie od té doby výrazně pokročila. Týmy mají k dispozici špičkové počítačové simulace a samotné simulátory jízdy umějí zohlednit i řadu proměnlivých podmínek včetně počasí. Pořád ale mohou nastat situace, na které moderní technika nestačí. Enge připomíná loňskou Velkou cenu v americkém Miami.
„Přijedete na úplně novou trať, která má nový povrch, na kterém nikdo nikdy nejel. Povrch se drolil, zas tolik nedržel a během víkendu se podmínky měnily tolik, že v závodě nebylo prakticky možné nikoho předjet,“ říká.
Dramatické přestupy ve vedení týmů formule 1. Proč čtyři stáje vyměnily během 24 hodin své ředitele
Číst článek
A to je problém, ze kterého má vedení seriálu největší strach. Předjíždění zvyšuje atraktivitu závodů a téměř každá větší změna pravidel, se kterou formule 1 přichází, má za cíl předjíždění usnadnit. Letošní předsezónní testy zásadní novinky nepřinášejí, jak potvrzuje přímo z Bahrajnu motoristický expert Radiožurnálu Jakub Knoll.
„Letos už ty revoluce nejsou tak velké, ale určitě jsou k vidění zajímavá řešení. Některé týmy se zlepšily, například Aston Martin, u kterého se zdá, že udělal velký krok dopředu. To se ale potvrdí až při závodech, protože toto je jen testování a ne všichni ukáží vše,“ vyzdvihuje Knoll tým, s jehož vozem už se seznámil i Fernando Alonso.
To je jediný pilot z aktuálního startovního pole, který má srovnání s dobou volnějšího testování. Debutoval totiž ve stejném roce jako Tomáš Enge.