Dříve se testovalo mezi každým závodem, vzpomíná závodník Enge. Končí předsezónní příprava formule 1

Na okruhu v bahrajnském Sáchiru končí předsezónní testy vozů formule 1. Týmy měly před sebou obrovskou výzvu - důkladně prověřit novou techniku, na které v továrnách usilovně pracovaly celou zimu. Během pouhých tří dnů musely stihnout objem práce, který byl ještě poměrně nedávno nemyslitelný.

Sáchir (Bahrajn) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vůz Aston Martinu ukázal v testech výrazné zlepšení

Vůz Aston Martinu ukázal v testech výrazné zlepšení | Foto: Hamad I Mohammed | Zdroj: Reuters

Když na začátku tisíciletí formuli 1 dominoval křiklavý zvuk desetiválcových motorů, možnosti otestování křehké techniky byly prakticky neomezené. Nejen, že předsezónní testy trvaly několik týdnů, ale piloti mohli do vozů usednout podle libosti i během sezóny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dříve testovalo mezi každým závodem, vzpomíná závodník Enge. Končí předsezónní příprava formule 1

„Tenkrát se testovalo mezi každými závody, jeden až tři dny. Každý tým byl rozdělen na dva - závodní a testovací. Bylo to docela náročné, ale zároveň nebylo závodů v kalendáři mistrovství světa,“ porovnává současnost a rok 2001 dosud jediný Čech ve formuli 1 Tomáš Enge.

Technologie od té doby výrazně pokročila. Týmy mají k dispozici špičkové počítačové simulace a samotné simulátory jízdy umějí zohlednit i řadu proměnlivých podmínek včetně počasí. Pořád ale mohou nastat situace, na které moderní technika nestačí. Enge připomíná loňskou Velkou cenu v americkém Miami.

„Přijedete na úplně novou trať, která má nový povrch, na kterém nikdo nikdy nejel. Povrch se drolil, zas tolik nedržel a během víkendu se podmínky měnily tolik, že v závodě nebylo prakticky možné nikoho předjet,“ říká.

Dramatické přestupy ve vedení týmů formule 1. Proč čtyři stáje vyměnily během 24 hodin své ředitele

Číst článek

A to je problém, ze kterého má vedení seriálu největší strach. Předjíždění zvyšuje atraktivitu závodů a téměř každá větší změna pravidel, se kterou formule 1 přichází, má za cíl předjíždění usnadnit. Letošní předsezónní testy zásadní novinky nepřinášejí, jak potvrzuje přímo z Bahrajnu motoristický expert Radiožurnálu Jakub Knoll.

„Letos už ty revoluce nejsou tak velké, ale určitě jsou k vidění zajímavá řešení. Některé týmy se zlepšily, například Aston Martin, u kterého se zdá, že udělal velký krok dopředu. To se ale potvrdí až při závodech, protože toto je jen testování a ne všichni ukáží vše,“ vyzdvihuje Knoll tým, s jehož vozem už se seznámil i Fernando Alonso.

To je jediný pilot z aktuálního startovního pole, který má srovnání s dobou volnějšího testování. Debutoval totiž ve stejném roce jako Tomáš Enge.

Kryštof Kousal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme