Martin Prokop je blízko nejlepšímu výsledku na Portugalské rallye
Miko Hirvonen na Citroënu vede před poslední etapou Portugalskou rallye. Na průběžném šestém místě celkového pořadí pak je před startem dnešních šesti rychlostních zkoušek náš Martin Prokop, který zatím dokázal dojet nejlépe devátý - v Monte Carlu a ve Švédsku.
Jihlavský jezdec tak má od roku 2006, kdy Jan Kopecký zaznamenal páté místo na Katalánské rallye, na dosah nejlepší umístění českého závodníka ve světovém šampionátu v rallye. Cesta k němu ale doposud zatím vůbec nebyla jednoduchá.
Kdyby ve čtvrtek večer po prvních čtyřiceti měřených kilometrech řekl Prokopovi někdo, že bude atakovat první pětku, musel by si pomyslet něco o psychiatrické léčebně v Bohnicích.
Portugalská rallye má na programu závěrečnou část, na výborný výsledek může dosáhnout český jezdec Martin Prokop
Po problémech s vadnou cívkou a ztrátou výkonu svého fordu se propadl na beznadějné osmnácté místo a body byly kdesi v dálce v mlze – a ještě opačným směrem, než byste je hledali.
Jenže přesně tak vypadala trať ve druhé etapě – přívalové deště, mlha, že by se za ni Rákosníček nemusel stydět. Hrůza s Prokopem se na rozdíl od řady soupeřů nejen dokázali v této hrůze udržet na trati, ale zajeli hned několik časů mezi nejrychlejšími třemi. A ejhle, bylo z toho průběžné páté místo.
„Taková je rallye, občas se dějou věci, které nejsou normální a nedají se očekávat. Ale v to je ten sport krásný a nedá se tady všechno plánovat jako ve formuli 1. Tady se prostě věci dějí.“
Do další, třetí etapy déšť ustal a po 148 měřených kilometrech z toho byl propad jen o jedno místo.
„Spokojenost co se týče pozice je obrovská, je to pro mě zatím nejlepší průběžný výsledek kariéry. Ten průběh první etapy byl ale dramatický, před startem první erzety jsme ztratili výkon, potýkali jsme se s tím celý den. Odpoledne to samé, do toho se začalo něco dít s alternátorem, vypadalo to, že budu muset odstoupit. A do toho jsme špatně zvolili gumy, dali jsme jako jediní měkké, riskovali jsme a říkali si, že to je to jediné, co nám může vyjít, ale nevyšlo, protože se udělalo hezky.“
Rychle, ale bezpečně
Logicky tedy před poslední etapou rozum velí si šestou příčku udržet, ale jsou tady výsledky Romana Kresty, který v roce 2005 v továrním fordu zajel hned dvakrát páté místo.
„Je to samozřejmě lákavé, zkusit to, není to zas až tolik na takovou porci kilometrů, ale Násir je taky zkušený borec, možná nezkušenější z celého startovního pole. Je dobré, že na mě je tlak i zezadu, musím se snažit, jet plynule a docela i rychle. Ale přeci jen, šesté místo by pro nás bylo dobré, takže se budeme snažit jet svižně, ale taky to kontrolovat, jak to jen půjde. Tahle trať je nevyzpytatelná, nemůžu říct, že tu dokážu jet bezpečně a do cíle dojet bez problémů.“
Jak to dopadne, budeme vědět po závěrečných šesti rychlostních zkouškách a 115 měřených kilometrech okolo 15 hodiny, Radiožurnál bude samozřejmě u toho.