Praha||Tomáš Pancíř, kma|Auto|Dvacet minut Radiožurnálu
„Současné plány budou muset být zásadně přehodnoceny,“ říká v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto a prezident českého Sdružení automobilového průmyslu.
„Autoprůmysl jede v Česku téměř na plné obrátky,“ komentuje pro Český rozhlas Plus člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Jak to s automotivem vypadá do budoucna a co jeho rozvoj limituje?
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
Část českého průmyslu, jako je výroba aut a strojírenství, je silně závislá na dovozu surovin a materiálů z Číny. Nová studie popisuje krizové scénáře dopadů obchodních a vojenských válek na firmy.
Spolu s dalšími anonymně sbíranými informacemi, které budou patřit výlučně pouze majiteli vozu, mohou být data použita pouze úřady nebo například policií při rekonstrukci nehody.
Toyota v loňském roce těžila ze zlepšení situace v dodavatelských řetězcích a ze stabilní poptávky v Severní Americe a v Evropě. Japonská automobilka zvýšila výrobu o 8,6 procenta na 11,5 milionu aut.
Více než 781 000 vyrobených aut připadá na české závody automobilky v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Přes 52 000 vozů Škoda vyrobila v indických závodech.
Prezident Petr Pavel vyzval v novoročním projevu k přijetí eura. „Kdybychom se zavázali k nějakému harmonogramu, byli bychom schopni přijetí do čtyř let,“ popisuje exministr Pavel Mertlík.
Tržby mladoboleslavská automobilka zvýšila na 19,659 miliardy eur. Firma ale upozornila, že na výsledky měly negativní dopad kurzové vlivy, vyšší náklady a rovněž útlum aktivit v Rusku.
Nový výhled podle Reuters naznačuje, že provozní marže bude činit jen 7,0 až 7,3 procenta, zatímco dříve ji Volkswagen odhadoval na 7,5 až 8,5 procenta.
Výpadek u slovinského dodavatele součástek KLS postihl v září celý koncern Volkswagen. Chybějícím dílem byl ozubený věnec pro dvouhmotový setrvačník pro spalovací motory.
Linky v Kvasinách stojí od pondělí, částečně omezená je také výroba v Mladé Boleslavi. Důvodem je výpadek subdodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu zničily záplavy.
Povodně ve Slovinsku poničily výrobnu dílů do českých škodovek. „Původně se mluvilo o roční odstávce, teď by to mohlo trvat jen do října,“ soudí šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl.
Přerušení se projeví zejména v závodě v Kvasinách na Rychnovsku. Firma se snaží ve výrobě udržet co nejvíce zaměstnanců, zvýší například počet vyráběných elektroaut, kterých se výpadek netýká.
„Naše hospodářství není flexibilní a odolné vůči negativním vnějším i vnitřním vlivům. Nedokáže se dostatečně zaměřit na oblasti, které by mu přinesly odpovídající přidanou hodnotu,” uvedl ministr.
„Samozřejmě počítáme s tím, že v roce 2035 plně přejdeme na elektrické vozy. Jak rychle však bude změna probíhat, ještě uvidíme,“ říká člen představenstva Škody Auto.
Automobilový koncern Volkswagen nejspíš čekají velké změny. Zatímco většina továren přejde na elektromobily, značka Škoda se má údajně až do poslední chvíle zaměřovat na auta se spalovacími motory.
Podle autorů studie má Česko k přechodu na uhlíkovou neutralitu horší výchozí pozici ve srovnání s jinými evropskými státy. Do roku 2030 by měly investice dosáhnout 1,2 bilionu korun.
Policisté mají celkem asi 12 000 aut. Smlouvy na vozy, které policisté dostanou letos, ministerstvo uzavřelo loni a předloni. Nové limuzíny dostane třeba i útvar pro ochranu prezidenta republiky.
Celý koncern se poohlíží po jiných velkých trzích. Například Škoda Auto sází na Indii a jihovýchodní Asii, nedávno začala stavět továrnu i ve Vietnamu. Volkswagen vidí příležitost v Severní Americe.
„Zavedení normy Euro 7 je nutné,“ uvádí výkonný ředitel Asociace pro elektomobilitu České republiky Lukáš Hataš. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn kritizuje především její znění.
Od začátku letošního roku bylo registrováno přes 700 nových elektromobilů, což je téměř o 50 procent více než ve stejném období loni. Zatím si autotroniky školí automobilky samy ve svých akademiích.