The Atlantic: Facebook a Twitter označují příspěvky se zavádějícím obsahem, staví se do role arbitrů pravdy

Rok 2020 změnil internet. Soudí to alespoň americký magazín The Atlantic. Upozorňuje na to, že potřeba zamezit šíření dezinformací o covidu-19 letos dotlačila Facebook a Twitter do role arbitrů pravdy. A o takovou zodpovědnost tyto sociální sítě nikdy nestály.

dnešní plus Boston Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sociální sítě (ilustrační foto)

Sociální sítě (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Zatímco dlouhá léta tyto platformy razily přesvědčení, že i když je nějaký příspěvek nepravdivý, není jejich povinností s tím cokoli dělat, letošní rok to změnil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Facebook a Twitter se v roce 2020 dostaly do role arbitrů pravdy, všímá si The Atlantic

Na konci května společnost Twitter vůbec poprvé onálepkovala příspěvek amerického prezidenta Donalda Trumpa jako potenciálně zavádějící. A to poté, co šéf Bílého domu trval na dezinformaci, že korespondenční hlasování může zmanipulovat listopadové prezidentské volby.

Podle The Atlantic to byl zlomový moment. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg tehdy ještě v médiích tvrdil, že jeho sociální síť má jiná pravidla. Ale jakmile přišel listopad, více než třetinu Trumpových příspěvků na twitteru a většinu jeho příspěvků na facebooku už doplňovaly varovné a upozorňující štítky o potenciálně zavádějících informacích.

A tak mezi mnoha jinými věcmi v našich životech, které koronavirová pandemie změnila, je nakonec i samotný internet, píše magazín The Atlantic. A nejde jen o americké volby. Sociální sítě letos zakročily třeba i proti internetovému konspiračnímu hnutí QAnon.

Nic tak dobře necharakterizuje změnu, která letos nastala, jako říjnové rozhodnutí Facebooku zakročit proti popíračům holokaustu. Tento měsíc také společnost oznámila, že se připojí k iniciativě TikToku a YouTube a bude mazat nepravdivé příspěvky o koronavirových vakcínách.

Podle The Atlantic si ale sociální sítě těchto problémů, kterým samy daly prostor, všimly pozdě, a tak si za letošní zakročení proti dezinformacím nutně chválu nezaslouží. Už proto, že se stále málo v této snaze věnují jiným než americkým trhům. A není ani jasné, že nálepkování skutečně pomáhá k menšímu šíření příspěvků.

I tak letošek ukázal, že na tom, jak tyto internetové platformy fungují, očividně není nic nezměnitelného, dodává list.

Matěj Skalický, bur, mam Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme