Podívaná jednou za život. Kometu Tsuchinshan-Atlas nyní spatří lidé pouhým okem, popisuje astronom

Kometa Tsuchinshan-Atlas, odborně označovaná C/2023 A3, se v sobotu na své cestě vesmírem nejvíce přiblíží k Zemi. Podle astronomů je v těchto dnech pozorovatelná i pouhým okem. Pokud ji lidé spatří, bude to naposledy. Astronomové odhadují, že kolem Slunce obíhá zhruba 80 tisíc let, teoreticky by tak byla naposledy vidět v době neandrtálců. V které části oblohy ji lidé spatří, popisuje pro Radiožurnál Jakub Černý z České astronomické společnosti.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kde na obloze můžeme kometu hledat?
Je to jednoduché, kometa se teď vzdaluje od Slunce. Hledat ji můžete večer, kde vám nad obzorem zapadá slunce, tak o jednu až dvě hodiny později, v místech na obloze nízko nad obzorem.

Poslechněte si rozhovor s Jakubem Černým z České astronomické společnosti

Dokdy máme ještě šanci ji v noci vidět?
Takovéto ideální pozorovací podmínky budou zhruba za týden.

Kometa pak sice bude vidět ještě třeba měsíc, ale jak se bude vzdalovat od Země a od Slunce, tak bude slábnout. Takže nejlepší viditelnost je jeden až dva týdny.

Jak výrazná je tato kometa v porovnání s ostatními vesmírnými tělesy, která jsou vidět pouhým okem?
To je těžké říct, protože my teď máme jenom zprostředkované informace z jižní oblohy, kde ji pozorovali za docela nepříznivých podmínek. Teď budou podmínky lepší. Domníváme se, že kometa bude pouhým okem viditelná jako taková průměrně jasná hvězda, která bude taková mlhavější. Měl by tam být vidět i ohon. Ale jak to bude ve skutečnosti, tak na to si musíme teprve počkat.

První zprávy o této komunitě se objevily už v létě, ale s nejistotou, jestli vůbec bude viditelná. Proč se to tentokrát nedá zjistit dopředu?
Kometa byla na pomezí takové velikosti, kdy menší Komety se mohou při průletu kolem Slunce rozpadnout, pak z nich nezbyde nic než jenom takový jako obláček. Nebylo úplně jisté, jestli je dostatečně velká a přežije ten průlet. Dlouho jsme čekali, jak to nakonec dopadne a dopadlo to dobře.

Název komety C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas)

Každá část jména komety má svůj význam:

•  C/ znamená, že tato kometa je neperiodická. Označují se tak komety, které nemají pravidelnou dráhu kolem Slunce nebo je jejich dráha delší než 200 let.
  • 2023 označuje rok, kdy byla kometa objevena.
  • A3 udává časové období roku, kdy byla kometa objevena. Písmeno A značí první polovinu ledna, číslo pak označuje, kolik dalších komet bylo v tomto časovém období objeveno.
  • Tsuchinshan-Atlas jsou jména dvou observatoří, které společně získávají zásluhy za objev komety. Tsuchinshan, čínská observatoř, znamená v překladu Purpurová hora. Atlas je teleskop v Jižní Africe.

Vladimír Kroc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít