Liberecká univerzita vyvinula cyklistickou bundu. Umí blikat a svítit
Už brzy budeme na silnicích potkávat blikající cyklisty. Technická univerzita v Liberci ve spolupráci s několika českými firmami vyvinula inteligentní cyklistickou bundu. Umí, stejně jako automobil, blikáním signalizovat směr jízdy. Zároveň má zapracované i brzdové světlo. Cyklistický oděv by měl už od příštího roku lépe ochránit cyklistu před srážkou s autem.
Unikátní bundu v reflexním žlutém provedení, která má na ramenou a také na zadní části v oblasti beder zabudované světelné diody, si mohla vyzkoušet i první cyklistka: „V nočních hodinách při běžném provozu za tmy je to výborné.“
Také ovládání světelných diod, které při změně směru jízdy svítí oranžově a brzdění červeně, je podle ní snadné: „První použití pochopitelně bylo stejné jako u všech nových věcí. Chce se s tímto systémem sžít a naučit se ho ovládat. Tlačítka na směrovky jsou čelně a na brzdu je zboku.“
Vývoj inteligentní textilie trval asi rok. Kromě diod jsou součástí systému i dva dobíjecí moduly, jeden je na kole a druhý má cyklista v kapse bundy.
„Část v oděvu zůstává natrvalo, to znamená, že musí být navržená a udělaná pomocí nějakých ochran tak, aby se v tom mohl i zpotit, zmoknout a aby se to s tím dalo vyprat. Potom tam jsou elektronické moduly, které jsou na konektor a dají se odpojit a na praní se vyndávají. Dobíjejí se, protože tam je baterie,“ popsal obchodní ředitel společnosti Elitronic Roman Kotrč.
Do obchodů půjde příští jaro
Na vývoji speciální bundy se podílela i táborská firma Kalas. Cyklistická bunda se poprvé představí už za dva měsíce na veletrhu v Německu. Cyklisté si ji ale budou moct obléct až na jaře příštího roku.
„V současné době se pracuje zejména na reflexních barvách a fluorescenčních barvách. Nemusí to být jenom žlutá, kterou tady máme, ale je k dispozici i oranžová, růžová a zelená verze. Vím, že to nejsou nejhezčí barvy, ale uvidíme, jak to dopadne. Možná se objeví i nějaká decentnější barva,“ informuje jednatel firmy Kalas Josef Filip.
Budou se vyrábět v pánských, dámských i dětských velikostech. Inteligentní oděv sice nezbaví cyklistu před odbočením ukazování směru jízdy pomocí ruky, pomůže ho ale více ochránit před srážkou.
„Ročně umírá řádově kolem 70 cyklistů. Je to vždycky strašné neštěstí. Když se nám podaří aspoň o něco snížit toto číslo, tak budeme v podstatě spokojeni,“ dodává vedoucí katedry oděvnictví Antonín Havelka.
Vít Masare z občanského sdružení Auto*Mat se ale domnívá, že cyklistům a motoristům pomůže nejvíc vzájemná tolerance na silnicích:
„Rozhodně se nebráním žádným inovacím a vynálezům. Myslím si ale, že pro zvýšení bezpečnosti v provozu celkově je to jenom drobná kapka v moři, nedá se předpokládat, že v tom budou jezdit všichni. Pro zvýšení bezpečnosti lidí v autech a na kolech je potřeba více vzájemné tolerance a zvýšená ‚klidovost‘ provozu.“
Bundy jsou určené především pro cyklisty, můžou je ale využít i motorkáři, bruslaři nebo lyžaři.