Liberecká univerzita vyvinula cyklistickou bundu. Umí blikat a svítit

Už brzy budeme na silnicích potkávat blikající cyklisty. Technická univerzita v Liberci ve spolupráci s několika českými firmami vyvinula inteligentní cyklistickou bundu. Umí, stejně jako automobil, blikáním signalizovat směr jízdy. Zároveň má zapracované i brzdové světlo. Cyklistický oděv by měl už od příštího roku lépe ochránit cyklistu před srážkou s autem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklistická bunda, reflexní

Cyklistická bunda, reflexní | Zdroj: ČTK

Unikátní bundu v reflexním žlutém provedení, která má na ramenou a také na zadní části v oblasti beder zabudované světelné diody, si mohla vyzkoušet i první cyklistka: „V nočních hodinách při běžném provozu za tmy je to výborné.“

Také ovládání světelných diod, které při změně směru jízdy svítí oranžově a brzdění červeně, je podle ní snadné: „První použití pochopitelně bylo stejné jako u všech nových věcí. Chce se s tímto systémem sžít a naučit se ho ovládat. Tlačítka na směrovky jsou čelně a na brzdu je zboku.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Celý příspěvek Evy Malé si můžete také poslechnout

Vývoj inteligentní textilie trval asi rok. Kromě diod jsou součástí systému i dva dobíjecí moduly, jeden je na kole a druhý má cyklista v kapse bundy.

„Část v oděvu zůstává natrvalo, to znamená, že musí být navržená a udělaná pomocí nějakých ochran tak, aby se v tom mohl i zpotit, zmoknout a aby se to s tím dalo vyprat. Potom tam jsou elektronické moduly, které jsou na konektor a dají se odpojit a na praní se vyndávají. Dobíjejí se, protože tam je baterie,“ popsal obchodní ředitel společnosti Elitronic Roman Kotrč.

Do obchodů půjde příští jaro

Na vývoji speciální bundy se podílela i táborská firma Kalas. Cyklistická bunda se poprvé představí už za dva měsíce na veletrhu v Německu. Cyklisté si ji ale budou moct obléct až na jaře příštího roku.

„V současné době se pracuje zejména na reflexních barvách a fluorescenčních barvách. Nemusí to být jenom žlutá, kterou tady máme, ale je k dispozici i oranžová, růžová a zelená verze. Vím, že to nejsou nejhezčí barvy, ale uvidíme, jak to dopadne. Možná se objeví i nějaká decentnější barva,“ informuje jednatel firmy Kalas Josef Filip.

Budou se vyrábět v pánských, dámských i dětských velikostech. Inteligentní oděv sice nezbaví cyklistu před odbočením ukazování směru jízdy pomocí ruky, pomůže ho ale více ochránit před srážkou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vít Masare z občanského sdružení Auto*Mat v Ozvěnách dne

„Ročně umírá řádově kolem 70 cyklistů. Je to vždycky strašné neštěstí. Když se nám podaří aspoň o něco snížit toto číslo, tak budeme v podstatě spokojeni,“ dodává vedoucí katedry oděvnictví Antonín Havelka.

Vít Masare z občanského sdružení Auto*Mat se ale domnívá, že cyklistům a motoristům pomůže nejvíc vzájemná tolerance na silnicích:

„Rozhodně se nebráním žádným inovacím a vynálezům. Myslím si ale, že pro zvýšení bezpečnosti v provozu celkově je to jenom drobná kapka v moři, nedá se předpokládat, že v tom budou jezdit všichni. Pro zvýšení bezpečnosti lidí v autech a na kolech je potřeba více vzájemné tolerance a zvýšená ‚klidovost‘ provozu.“

Bundy jsou určené především pro cyklisty, můžou je ale využít i motorkáři, bruslaři nebo lyžaři.

Eva Malá, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme