Z Budapešti zmizí legendární sovětské trolejbusy. Jezdily přes 35 let
Obyvatelé Budapešti se definitivně rozloučí s dopravním prostředkem, který je vozil desítky let. Z maďarské metropole zmizí trolejbusy sovětské výroby typu ZiU 9. Cestující k vozům sice cítí nostalgii, většina z nich ale tento poslední krok k naprosté desovětizaci Maďarska vítá.
Trolejbusová linka číslo 70 byla v poválečné Budapešti obnovena jako první, v roce 1949, a spojovala 14. obvod s centrem města. Její číselné označení má jednoduché vysvětlení. Tato významná událost byla totiž načasována na počest 70. narozenin Josipa Vissarionoviče Stalina.
Proto všechna další čísla linek byla už jen od 70 výš. Zatímco Stalin zemřel v roce 1953 a pokus nazvaným socialismus skončil před 23 lety, za trolejbusem typu ZiU-9 až teď.
O konci sovětských trolejbusů v Budapešti informoval spolupracovník Českého rozhlasu G. M. Papucsek
„Splnily, co měly, zestárly, tak jdou do šrotu,“ říká starší cestující v jednom z vozů. Muž v důchodovém věku vyřazení starých trolejbusů dokonce: „Když jsme se už jednou zbavili Rusů, zbavme se i jejich trolejbusů.“
Paní v středním věku zase vzpomíná blahodárný účinek tohoto typu trolejbusu na drobnější ledvinové kameny. Lékaři prý jízdu propagovali jako léčebnou metodu. Stačilo koupit lístek, projet pár zastávek a malé ledvinové kamínky se vytřásly.
Po Budapešti jezdí ještě 18 modelů ZiU-9, a shodou okolností po turisticky atraktivních trasách. Linka 78 například projíždí před parlamentem, 74ka kolem náměstí Hrdinů. V posledních dnech, když se rozšířila informace, že vyřazení vozů je definitivní, vzrostl počet cestujících, kteří natáčejí videa a fotografují se v trolejbusu.
Trolejbusy budou k vidění v muzeu
Třeba parta středoškoláků říká, že by trolejbusy rádi dál viděli v provozu. Celkové hodnocení, téměř jako nekrolog, podává asi šedesátiletý muž:
„Je to vzácný kus. Najednou z něj vyzařuje dětská veselost a radost socialistické výroby dopravních prostředků a železná tvrdost sparťanského bojovníka. A kdo v něm cestoval, ví, že to byl sportovní výkon,“ popisuje.
Stroje ZiU-9 přišly ze Sovětského svazu roku 1975, Budapešť postupně nakoupila 170 kusů. V posledních letech už byly vozy celoročně poruchové a jejich oprava se nevyplácela. Stávalo se, že trolejbus museli dotlačit na zastávku cestující.
Několik z nich bylo vyčleněno pro muzejní účely. Poslední den v roce proběhne i oficiální rozloučení s legendárními trolejbusy. Konat se bude symbolicky na konečné linky 74, nedaleko dopravního muzea.