Říká se jim český Rolls-Royce a vyráběly se mezi válkami. Prohlédnout si je můžete v Olomouci
Výrobce „českých Rolls-Royců", tak se přezdívalo dnes už pozapomenuté hanácké automobilce. Jmenovala se Wikov a sídlila v Prostějově. Luxusní auta sice vyráběla jen necelých dvacet let mezi dvěma světovými válkami, přesto a možná právě proto patří k nejcennějším úlovkům sběratelů. Muzeum v Olomouci má největší kolekci těchto vozů na světě. A čerstvě ji o dva kousky doplnili.
„Jedním z nových Wikovů je Wikov 70028, který byl vyroben pro pražskou výstavu," ukazuje reportérce Českého rozhlasu Olomouc Blance Mazalové nablýskaný oranžovo hnědý vůz Wikov manažer muzea Michal Konečný.
České Rolls-Roycy se vyráběly jen 20 let mezi světovými válkami. Více si poslechněte v reportáži Blanky Mazalové.
Na silnici ale tento model nevyjel. „Byl to jediný kus, který byl vyloženě vyroben pro pražskou výstavu tuším v roce 1935. Interiér samozřejmě původní není, protože je to nově postavené na základě starých plánů. Pojízdný je. Jízda moc pohodlná není. Když si to srovnáme s dnešními auty, žádný posilovač tam není, takže to řízení je fyzicky náročné. U Wikovů byla zvláštnost, že měli prohozenou spojku a brzdu," dodává Konečný.
Konečný předvádí i druhou novinku - mnohem větší italské auto značky Ansaldo. „Sloužilo jako inspirace pro wikovky a wikovky z těchto automobilů konstrukčně vychází. Tento automobil byl zakoupený z Velké Británie. Našli jsme ho na aukčním portálu. Přišlo nám zajímavé, že by mohlo vhodně doplňovat naši sbírku," vysvětluje Konečný.
Auta značky Wikov nadšenci z muzea hledají většinou po starých garážích a stodolách. Dát je opět dohromady stojí velké peníze. Expozici muzea ještě letos rozšíří jeden vůz Wikov, bude to prý ale možná na dlouho poslední novinka této značky.
Název Wikov vznikl spojením jmen Wichterle (což byl otec proslulého vědce Otty Wichterleho) a Kovářík. Byli odborníky na zemědělské stroje. Na auta osobní i nákladní přesedlali ve 20. letech. Limuzíny stály tehdy kolem 130 tisíc korun, což bylo víc než například cena za činžovní dům v Praze.
Vozů Wikov se vyrobily jen stovky kusů. Přesná čísla z výroby neexistují. Archiv se nedochoval a dokumentace se za války poztrácela. Pojízdných wikovů je v současnosti zhruba do třiceti kusů.