Světelné závory na železničních přejezdech v Česku jen tak nebudou
Bezpečnost na železničních přejezdech by mohly zvýšit takzvané světelné závory. Mají podobu červených světel přímo ve vozovce, kde doplňují příčnou čáru před kolejemi. Nový bezpečnostní prvek zkoušejí experti z Centra dopravního výzkumu na třech přejezdech v Česku. A podle nich by si podobnou doplňující výstrahu zasloužila většina přejezdů, kde klasické závory nejsou. Jenže hned tak to nebude.
Dlouhodobé testování světelných závor má v Centru dopravního výzkumu na starosti Pavel Skládaný. Zkušenosti z testovacího provozu podle něj mluví jasně.
„Před úpravou se na přejezdu, kde byla i mechanická závora, vyskytoval průjezd na červenou ve fázi předzvánění, kdy závory jsou nahoře, ale výstraha už svítí, u zhruba pěti procent řidičů. Po úpravě u asi dvou a půl procenta. Čili vjezd ve fázi první se snížil na polovinu,“ říká Skládaný.
Cesta takzvaných světelných závor na železniční přejezdy bude zřejmě ještě dlouhá, přesvědčil se Tomáš Jelen
Přestože výsledky testování vypadají slibně, leckde se světelných závor zřejmě jen tak nedočkají.
„Jako SŽDC v nejbližších letech určitě nepočítáme s plošným zaváděním těchto závor,“ potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Podle něj zařízení ještě není schválené.
„Nemá oporu v zákonech. Nejsou tedy ani specifikace technické, je tady složitá kompatibilita s ostatními zabezpečovacími systémy na dráze,“ dodává Illiaš.
A jasná není také odpovědnost v případě porušení příkazu červeně svících světel ve vozovce. "Není ani jasné, co by se stalo, kdyby ta závora byla v technické poruše a stala by se nehoda. Takový řidič by se mohl odvolávat na to, že je to pouze informativní dopravní doplněk dopravního značení a není povinen ho respektovat," upozorňnuje mluvčí SŽDC.
Podle bezpečnostních expertů by si světelné závory zasloužila asi čtvrtina přejezdů v Česku. Kdy to bude možné, ale zatím není jasné.