Billboardy u silnic by měly být do několika let minulostí
Reklamní plochy u silnic by měly pomalu mizet. Vláda odsouhlasila novelu zákona o pozemních komunikacích, díky které by billboardů mělo ubývat. Nové se nebudou povolovat a do pěti let by měla zmizet většina současných.
Reklama, umístěná u silnic, by se v budoucnu mohla týkat pouze služeb, které se silničním provozem přímo souvisejí, například benzinových stanic nebo motorestů. Změna se ale nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.
O zákazu billboardů u silnic diskutovali v Ozvěnách dne ředitel společnosti Acta non verba Vojtěch Razima a Pavel Brabec, prezident Asociace reklamních agentur
Za odstranění billboardů se dlouhodobě staví experti na dopravní bezpečnost: reklamy jednak rozptylují pozornost a jednak mohou konstrukce, na kterých jsou zavěšeny, zhoršit následky dopravní nehody. Nebezpečné jsou podle nich zejména v okolí rychlostních silnic.
O to, aby reklamní poutače od silnic zmizely, dlouhou dobu usiluje obecně prospěšná společnost Acta non verba. Její ředitel Vojtěch Razima v Ozvěnách dne řekl, že dnešní rozhodnutí vlády považuje - po třech letech práce - za jistý úspěch.
„Nicméně není to úplně dokonalý návrh, protože neošetřuje zastavěné území, ve stručnosti řečeno billboardy ve městech. Ale jistě je to obrovský posun; před třemi lety jsme se dozvídali, že billboard neřídí a za nic nemůže. Teď už se Ředitelství silnic a dálnic a vláda skutečně snaží o jejich odstraňování,“ konstatoval Razima.
Kritici billboardů by uvítali jejich zákaz i v obcích
Podle ministerstva dopravy jsou billboardy v zástavbě menším rizikem, protože tam řidiči jezdí nižší rychlostí. S tímto argumentem ale nesouhlasí Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme-billboardy.cz.
„Řidiči sice v obcích jezdí menší rychlostí, ale je tam zase celá řada dalších rizikových faktorů. Pohybují se zde chodci a cyklisté, je zde spousta křižovatek, dopravních značek, nadjezdů a tak dále."
"A ta zhruba půl sekunda, kterou podle nedávného výzkumu ČVUT řidiči billboardům věnují, může opravdu přinést závažné problémy. Protože i při padesátikilometrové rychlosti řidiči za půl sekundy ujedou zhruba 7 metrů, a to samozřejmě už může přinést nějaký karambol,“ upozornil Fiala ve Stalo se dnes.
Reklamní agentury se podle prezidenta jejich asociace Pavla Brabce nové situaci přizpůsobí. Řídit se budou tím, co bude legální.
„A pokud ten billboard bude legální a bude možné ho užít, tak reklamní branže, respektive zadavatelé, kteří to platí, jistě tento mediatyp uvítají. My se budeme řídit tím, co bude platné a možné,“ prohlásil Brabec.