Billboardy u silnic by měly postupně mizet, rozhodli o tom poslanci
Billboardy zřejmě do pěti let přestanou lemovat české silnice. Zákaz reklamních ploch se nebude vztahovat pouze na některé provozovatele restaurací, čerpacích stanic nebo motelů. Počítá s tím vládní novela, kterou dnes schválili poslanci. Předloha teď míří do Senátu.
Opozice měla k omezení reklamních ploch u silnic výhrady. Podle sociálního demokrata Josefa Smýkala jde o lobbistický boj a ekonomické zájmy.
„Ten zákon není kvalitně zpracován, proto jsem dal návrh, aby se to vrátilo do druhého čtení, aby se vymezilo, co je reklama a co není. ČSSD je určitě proti billboardům, chceme ale, aby byly tam, kde to má být, třeba u benzínek, u motorestů a aby se to nezneužívalo,“ řekl Smýkal.
Ministr dopravy Pavel Dobeš kritiku odmítá. Změny mají podle něj přispět k větší bezpečnosti na silnicích.
O tématu diskutovali na Radiožurnálu ředitel Odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milan Dont a nezařazený poslanec Michal Doktor
„Billboardové plochy jsou už ve své podstatě od toho, aby zaujaly pohled řidiče a to je podle mě špatně zejména na dálnicích, kde je každá vteřina, která není věnovaná řízení, ale čtení nějakého textu, velmi nebezpečná,“ uvedl Dobeš.
„Pokud novela v této podobě projde i senátem a podepíše jí i prezident, bude to určitě zásadní průlom v této problematice. Novela zásadně upravuje možnosti povolování reklamních zařízení v okolí silnic. Reklamní zařízení budou mizet podle toho, jak vyprší jejich povolení. Tam, kde je to ‚na nekonečno‘, je maximální doba pět let a po této době musí i tato reklamní zařízení zmizet,“ vysvětluje ředitel Odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milan Dont s tím, že se tak předejde případným arbitrážím ze strany provozovatelů billboardů.
„Pro novelu jsem nehlasoval proto, že nebude se všemi zacházeno stejně. V době ekonomické krize, kdy reklamní trh stagnuje, provádět takovouto regulaci, která se bude chovat k účastníkům trhu různě, je velmi nešikovné a také trochu nesportovní,“ namítá nezařazený poslanec Michal Doktor.
Kritizuje například to, že v zastavěných lokalitách billboardy zůstat mohou i nadále.
„Novelu vítám, ale moje hlavní výtka směřuje k těm zastavěným územím, na která se nebude vztahovat zákaz billboardů. Přesto fakt, že billboardy zmizí alespoň z mimoměstských úseků je velkým krokem dopředu a posouvá Českou republiku směrem k modernější a civilizovanější zemi. Věřím, že se podaří dosáhnout zlepšení i v zastavěných územích. Buď další novelou nebo na místní úrovni formou nějakých obecních vyhlášek,“ říká Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme-billboardy.cz.
„Doufám, že i páni radní si časem uvědomí, že to, že v ulicích stojí velký počet billboardů, je spíše než cokoliv jiného vizitkou možná vysoké míry korupce na radnicích,“ dodává Fiala.
Kolik přesně lidských životů mají billboardy u silnic na svědomí není úplně zřejmé. Problém je, že policie ve svých statistikách přímo neeviduje srážky s billboardy. Má pouze kolonku na srážky s pevnou překážku. Podle Fialy to je ročně nejméně sto srážek s billboardy, které si vyžádají asi deset lidských životů.
O novele mluvil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme-billboardy.cz
Novela schváleného silničního zákona také zavádí možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení. Poslanci naopak z vládní novely vyřadili ustanovení, které usnadňovalo kácení jednotlivých stromů u silnic a železnic.
„Zákon obsahuje ještě jinou a trochu šikanózní část. Navrhuje například napříště, aby veteráni nad 3,5 tuny při přesunu po dálnicích platili mýtné. Kupovali se krabičky a platili odvody,“ vyčítá zákonu Michal Doktor.