Čerpací stanice prodávala naftu se 40násobkem povoleného množství síry
Nejnovější testy pohonných hmot na čerpacích stanicích odhalily rostoucí počet závadných paliv. Extrémním případem je nafta z pumpy na Šumpersku, které obsahovala 40krát více síry, než povoluje norma. Takové palivo nejen ničí vůz, ale ohrožuje i samotné řidiče.
Ceny benzinu a nafty se drží na rekordních úrovních. Vysoké ceny zvyšují zájem o co nejlacinější nabídku, a tedy i daňově ošizené pohonné hmoty. Někteří podvodníci prý do nafty přimíchávají technické oleje osvobozené od spotřební daně.
Ministerstvo průmyslu a obchodu dnes zveřejnilo výsledky nejnovějších testů kvality pohonných hmot prodávaných na pumpách. Podle ředitele České obchodní inspekce Jana Štěpánka odebrané vzorky potvrdily, že nekvalitních paliv přibylo.
Česká obchodní inspekce při kontrolách prověřuje, zda je pohonná hmota na čerpací stanici prodávána v normě a kvalitě, v jaké má být.
Ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek informoval o výsledcích testů pohonných hmot prodávaných na čerpacích stanicích
„Bohužel musíme konstatovat, že za březen a duben jsme zjistili nárůst špatných pohonných hmot, zejména motorové nafty.“ Testy prý přitom odhalily nekvalitní paliva i u renomovaných značkových prodejců.
Nafta pochází od jednoho z největších dodavatelů na českém trhu. Jeho jméno inspekce zveřejní až po skončení vyšetřování. Podle společnosti Česká rafinérská se nejedná o daňový únik, ale o technickou závadu, která už byla odstraněna.
„Pokud je to v rafinérii, kde je všechno pod důkladnou kontrolou, tak já v tom žádný daňový únik nevidím. Prostě technická závada, která se stává i ve velkovýrobě,“ myslí si nezávislý odborník na motorová paliva Vladimír Matějovský. Příčin takové závady podle něj může být více. K podobným problémům prý nedochází často.
Extrémní případ objevila inspekce u jedné z čerpacích stanic na Šumpersku. Vzorek nafty obsahoval 40krát více síry, než je povolené množství.
Nezávislý odborník na motorová paliva Vladimír Matějovský byl hostem pořadu Stalo se dnes
Takto závadná nafta poškozuje motor vozu i katalyzátor. Je však nebezpečná i pro řidiče. „Palivo plné síry snižuje výkon motoru. Pokud bude řidič spoléhat na sílu vozu třeba při předjíždění a motor takový výkon nepodá, může dojít i k nehodě,“ vysvětlil Jan Štěpánek.
Systém kontrol je podle Matějovského nastavený tak, že se podaří zachytit i relativně malou odchylku od povoleného limitu „Z hlediska životního prostředí a vlivu na mé plíce to nepovažuji za žádnou velkou chybu, mohlo by to být lepší. Z hlediska motoru je to podobné. Co by mohlo utrpět – motor mechanicky ne, mohl by utrpět olej, čili by se snížila alkalická rezerva, ale protože to bylo jen omezenou dobu, jak předpokládám, myslím v průměru maximálně týdnů, takže ta alkalická rezerva vydržela, a potom systémy na zachycování částic,“ dodal.
Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s inspekcí dnes vyhlásilo válku podvodníkům s pohonnými hmotami. V následujících týdnech má být ve spolupráci s ministerstvem financí vypracován plán na navýšení počtu kontrol čerpacích stanic. Při jejich současném počtu totiž vychází na každou čerpací stanici jedna kontrola za pět let.