Bezpečnostní akce na silnicích. ,Dohlížet se bude na rychlost i telefonování,‘ slibuje dopravní policie
Ve čtvrtek zahajuje dopravní policie bezpečnostní akci na silnicích – s koncem prázdnin budou policejní hlídky dohlížet na bezpečný návrat lidí z dovolených, plánují se i kontroly. Šéf dopravní policie Jiří Zlý mluví také o novele, která zpřísní pokuty za přestupky. „Při jízdě na červenou bude pokuta od 4,5 tisíce do 5,5 tisíc korun,“ uvedl Zlý v pořadu Ranní interview na Radiožurnálu.
Na co přesně se na konci prázdnin zaměříte?
Tak jako každoročně na začátku i na konci prázdnin se zejména dopravní policisté soustředí na dohled na dodržování pravidel silničního provozu na hlavních tazích, což jsou dálnice a silnice prvních tříd.
Do této akce jsou také zapojeni kolegové ze služby pořádkové policie, případně cizinecké policie. Ti mívají svá kontrolní stanoviště zpravidla na silnicích nižších tříd, případně v obcích, kde dohlíží na dodržování základních pravidel.
Dopravní policisté se s nasazením techniky soustředí zejména na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti, na věnování se řízení, což souvisí s držením hovorového zařízení za jízdy, případně způsob jízdy, jako je jízda v jízdních pruzích na dálnici.
Samozřejmě také věnují pozornost zákazům předjíždění nákladních vozidel. Musím také zdůraznit, že součástí každé základní kontroly je také dechová zkouška na alkohol a v případě podezření na použití omamných látek také test na drogy.
Takže kontroly budou zaměřené i na řidiče nákladních aut a třeba autobusů?
Ano, samozřejmě, tak jako v průběhu celého roku. Jelikož priorita dopravní policie je nejen v letošním roce viditelný dohled, ale také kontrola dodržování pravidel ze strany nákladních vozidel, tak aby byla zajištěna maximální plynulost silničního provozu na hlavních tazích, tedy dálnicích.
Polemika o pokutách
Datoví novináři serveru IROZHLAS.cz zjistili velký nepoměr v pokutách za přestupky v Praze. Například za nedání přednosti zprava byla loni průměrná pokuta tisíc korun, ale za jízdu na červenou skoro o polovinu nižší. Máte pro to jako šéf dopravní policie nějaké vysvětlení? Podle jakých pravidel se policisté rozhodují při udělování pokut?
Pro to v žádném případě není jednoduché vysvětlení.
Řídíme se zásadami teorie práva. Teorie českého práva hovoří o správním uvážení a to nejen v případech, kdy policista uděluje pokutu na místě v příkazním řízení, ale také v případech rozhodování správního orgánu obcí s rozšířenou působností nebo v případě trestního řízení soudu. Takže tady polemika jestli je pokuta nižší nebo vyšší vůbec nepřísluší.
Pakliže je udělena v souladu se zákonem, pak tak policie postupuje. U obou těchto typů přestupku, které mají samostatnou skutkovou podstatu, v současné době zákon hovoří o tom, že pokutu do 2,5 tisíce korun lze udělit příkazem na místě.
Sto tisíc za přetížený kamion i stovka za stání na přechodu. Kolik v Praze zaplatíte za přestupky?
Číst článek
Musím zdůraznit, že v tomto případě dal zákonodárce interval od nuly, tedy domluvou, do výše 2,5 tisíce korun. Navíc řidič při spáchání takového přestupku dostane příslušné body. V případě jízdy na červenou je to pět bodů podle současné právní úpravy. V případě nedání přednosti jsou to čtyři body.
Určitým způsobem to vyřeší novela zákona, kterou v pátek prakticky podepsal prezident republiky a která vstoupí v účinnost od 1. ledna.
A zde u jízdy na červenou bude pokuta v příkazním řízení od 4,5 do 5,5 tisíce korun pokuty, tedy spodní hranice stoupne na 4,5 tisíce. U nedání přednosti bude pokuta na místě ve výši od 2,5 tisíce do 3,5 tisíce korun. Tedy spodní hranice již nebude od takzvané nuly.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v audiu na začátku článku.