Portál ministerstva pro žádosti podnikatelů opět funguje. Nikdo o nic nepřijde, uklidňuje Havlíček
Po opakovaných problémech a výpadku se v sobotu ráno znovu spustil portál AIS MPO, kde mohou podávat žádosti o podporu podnikatelé zasažení koronavirovou krizí. Portál, určený pro žádosti v programech COVID Gastro - Uzavřené provozovny, COVID Nájemné a COVID Kultura, měl tento týden opakovaně technické problémy. Od čtvrtka vůbec nefungoval.
V sobotu podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) využívá v jedné chvíli systém kolem tisíce podnikatelů. Havlíček ČTK také řekl, že operátoři a další zaměstnanci MPO vracejí do systému data zálohovaná ministerstvem poté, co se ztratila externí firmě.
Žadatele ze čtvrtka stránky vyzývají ke kontrole zadaných dat, v případě nedostatku k jejich doplnění. Problémy se podle Havlíčka mohou týkat desítek žádostí, což označil ministr za zlomek vzhledem k 6000 žádostem podaných od pondělí.
Havlíček: Zatím nemáme informace, proč systém na žádosti o podporu nefungoval. Nikdo o peníze nepřijde
Číst článek
Kritickým obdobím bylo podle Havlíčka čtvrteční dopoledne, data z něj nyní operátoři kontrolují. Problém by podle Havlíčka neměli mít podnikatelé, kteří ve čtvrtek žádost odeslali nebo formulář průběžně ukládali.
„Pokud to měl žadatel rozpracované a dnes to nemůže najít, tak to dohledáváme na MPO, kde jsme to měli zálohované, a snažíme se to párovat,“ uvedl.
S vyřizováním v sobotu žadatelům pomáhá 30 operátorů na telefonních linkách ministerstva, osm na e-mailech plus další. Programy jsou nárokové, takže není třeba spěchat, uvedl Havlíček už dopoledne.
Jeden z operátorů ministerstva, kteří mají mít v sobotu službu na telefonu od 8.00 do 17.00, ČTK řekl, že systém v sobotu potřebuje „odchytit“ klienty, kteří vyplňovali údaje od čtvrtka. Operátoři jim pomohou s dokončením žádosti či jejím doplněním. Očekává, že větší zájem než ráno bude během dne.
Havlíček v pátek sdělil, že příjem žádostí v systému bude obnoven v sobotu v 08.00. V sobotu uvedl, že systém externí firma obnovila už v pátek večer.
„Nikdo o nic nepřijde. Možná někteří podnikatelé panikařili, že kdo dřív přijde, tím větší bude mít jistotu, že peníze dostane. Není to tak, ten program je nárokový. Uzavřené provozovny mohou žádat do 1. března. Program Covid Nájemné jsme prodloužili do 4. února. Mají tím pádem všichni dost času žádost podat,“ řekl.
Víc než 1400 jen za sobotu založených a podaných žádostí ve znovuspuštěném inform. systému pro kompenzace nájmů a uzavřených provozoven. Celý víkend 38 pracovníků na info linkách a mailu. @MPO ČR žadatelům průběžně pomáhá s vyřizováním, řeší i data a žádosti rovnou hodnotí.
16:50 – 23. 01. 2021
Systém se podle informací iROZHLAS.cz a Neovlivní.cz potýkal s problémy už od pondělka, kdy byl spuštěn program COVID Gastro - Uzavřené provozovny. Podle serverů restauratéři v pondělí marně trávili i několik hodin snahou, zaregistrovat se na portálu.
Podle serveru Hlídač státu byl portál od pondělí do sobotního rána nedostupný zhruba dvě třetiny času. Externí firmě podle jeho informací shořel server.
„Při zanedbaném technickém stavu se havárie, jakou je vyhoření serverovny, může bohužel stát. Není ale možné, aby v takovém případě kvůli tomu zkolaboval celý systém provozované služby, a dokonce došlo ke ztrátě dat. Je naprosto samozřejmé a běžné, že data jsou vždy ukládána ve dvou na sobě geograficky nezávislých serverovnách. Takže i mimořádný požár či povodně nezpůsobí výpadek aplikace na více než pár hodin a je téměř technicky nemožné, aby došlo ke ztrátě dat,“ uvedl k situaci ředitel společnosti Altron Martin Souček.