Kraje se obávají slučování škol
Plánované škrty v rozpočtu můžou tvrdě dopadnout na školství. Někteří hejtmani varují, že pokud bude ministerstvo školství kvůli omezeným financím trvat na slučování základních a středních škol, můžou být třídy přeplněné.
Výjimkou by nemuselo být třeba třicet dětí v každé z nich, podobně jako v osmdesátých letech minulého století. Ministryně školství Miroslava Kopicová ale tvrdí, že optimalizací by se podařilo ušetřit peníze, později využitelné k navýšení platů pedagogů.
Podle náměstka ministryně školství Jindřicha Kitzbergera už slučování škol řešil v nějaké míře každý kraj. Problém prý není tak dramatický, jak líčí některá média.
O slučování škol debatovali v Radiofóru náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger a náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Sekanina
"Kraje by ale tomuto problému měly věnovat velkou pozornost, protože během několika let ubude ve středních školách víc než čtvrtina dětí. Měl by se tedy najít rozumný poměr mezi počtem dětí a počtem škol. Rozhodně to neznamená třicetičlenné třídy, jak to zaznělo v některých sdělovacích prostředcích," řekl Kitzberger.
Naplněnost škol je dnes celorepublikově menší než 70 procent, u základních škol dokonce 60 procent. "Pokud se to podaří změnit, tak také porostou platy učitelů, protože je logický vztah mezi počtem dětí na učitele a jeho platem," dodal náměstek Kitzberger.
Olomoucký kraj není podle náměstka hejtmana Pavla Sekaniny zásadně proti slučování škol. Sekanina tvrdí, že optimalizaci má už kraj za sebou.
"V Olomouckém kraji z původně přebíraných 168 škol je jich v této chvíli 126, to znamená, že už zaniklo 42 subjektů, to je čtvrtina. Takže optimalizace a zeštíhlování sítě škol se u nás skutečně děje," řekl Sekanina.
Středním školám budou nejméně pět let ubývat žáci
Ministerstvo školství má prognózy populačních křivek až do roku 2020. Podle nich teď bude na úrovni středoškolské asi pět let dětí výrazně ubývat. Pak se začne křivka mírně zvedat, ale ani poté se nevrátí na původní stav.
"Je ale třeba varovat zejména obce před unáhleným rušením škol. Je třeba vždy v tom daném místě udělat prognózu počtu dětí, aby potom za pět nebo za deset let nezjistily, že nemají budovy na tolik dětí, kolik jich tam je," doporučil Kitzberger.