Nejhorší, co může operátor linky 112 zažít, je bezmoc, říká bývalá operační důstojnice Tereza Fliegerová
Podle statistik během dvanáctihodinové směny operátor na lince 112 odbaví 144 hovorů. „Budete-li na linku volat, je pro nás nejdůležitější vědět místo. Může se stát cokoliv: hovor může vypadnout, můžete ztratit signál…Až pak potřebuji vědět další věci,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou Tereza Fliegerová. Působila 11 let jako operační důstojník linky 112 a nyní je tiskovou mluvčí Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje.
Nejhorší, co prý může operátor na lince 112 zažít, je bezmoc. „Například když lidi nevědí, kde se nachází, a něco se jim děje. Já jim chci pomoct, ale nemám jak,“ přiznává Tereza Fliegerová.
Kolem deseti procent hovorů, které operátoři na lince 112 odbaví, patří mezi tzv.„zlomyslné hovory“. Buď jde o prozvonění (ať už úmyslná, nebo neúmyslná), nebo o výsledek dětské hry s mobilem. A jindy může mít volající vysloveně zlý úmysl. V tom případě dotyčnému hrozí postih.
„Záleží na tom, zda zneužije pouze tísňovou linku, nebo jestli zneužije celou jednotku, tedy zda vyjedou hasiči. V obou případech může být výše pokuty až 200 tisíc korun,“ varuje Tereza Fliegerová.
Neustále se prý pracuje na zdokonalování technologií, které takového volajícího dokážou lokalizovat i na přeplněném náměstí.
Pomáhají i moderní technologie
Moderní technologie hrají v práci záchranářů stále významnější roli. Například lokalizační GPS funkce v chytrých telefonech mohou záchranářům jejich práci výrazně usnadnit.
„Program, který využíváme při příjmu tísňového volání, má tu možnost, že pokud nám člověk nahlásí GPS souřadnice, zadáme si je do programu a víme přesně, kde se člověk nachází.“
Záchranáři mají už zkušenost i se systémem eCall, který po nehodě umí automaticky přivolat na místo pomoc.
„Při nárazu v určité rychlosti vyvolá eCall sám linku 112. Auto nám pak samo nahlásí, že vozidlo mělo nehodu a hovor se spojí do kabiny. Pak mohu mluvit přímo s řidičem,“ popisuje Fliegerová.
Na lince 112 prý operátoři nejčastěji řeší právě dopravní nehody, ale také požáry a zdravotnické problémy. „Ovšem s tím, že v případě zdravotnických problémů se volání přepojuje na linku 155.“