Ministerstvo zahraničí se chystá hodnotit práci ekonomických diplomatů
Většina českých ekonomických diplomatů funguje podle náměstka ministra zahraničí Martina Tlapy dobře. Řekl to na pravidelné výroční konferenci ekonomických diplomatů v Praze. Příznivě podle něj zřejmě vyzní i jejich hodnocení, které letos poprvé ministerstvo spolu s dalšími resorty a podnikateli chystá.
Podle ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše by mohla česká ekonomická diplomacie fungovat ještě lépe, kdyby byla jednotnější.
„Na moje gusto je to strašně moc zastoupení a ještě vojenští přidělenci. Stojí to peníze. Není to koordinované a myslím si, že by mělo být. A ne že zase resorty klasicky bojují o kompetence,“ řekl.
Ministerstvo zahraničí by podle něj mělo také udělat celkovou revizi velvyslanectví a obchodních zastoupení, aby přesně vědělo, která potřebuje a která ne.
Náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa také na konferenci prohlásil, že by zastoupení státu mělo pracovat jako jeden tým.
„Dali jsme dohromady kanceláře CzechTradu, zastupitelské úřady, máme jedno vstupní místo pro exportéry, jednu nabídku služeb. Teď chceme, aby kvalita toho, co dostávají naši podnikatelé, byla stejná v celé síti zastoupení na 120 místech. To by byl další posun v činnosti ekonomické diplomacie pro firmy,“ nastínil.
Hledání příležitostí
Práce ekonomických diplomatů spočívá podle Pavla Bobka, který na pozici působí na ambasádě v Londýně, zejména ve vyhledávání příležitostí pro české podnikatele na zahraničních trzích.
„Největší zájem je zpravidla o řešení individuálních podmínek na trhu, otázky daňové, otázky možného působení, otvírání trhu. Firma třeba dostane nějakou příležitost a už exportuje na jiné trhy, ale neví, jestli třeba v dané zemi, v mém případě ve Velké Británii, jsou podmínky zcela stejné,“ popsal.
Na činnost české ekonomické diplomacie ve Washingtonu se Tomáše Harta ptala Hanka Shánělová
Ekonomický diplomat ve Washingtonu Tomáš Hart považuje za oblasti, ve kterých můžou čeští podnikatelé uspět na americkém trhu, především letectví, IT a vyspělé technologie sloužících pro výrobu. Velká poptávka je i po tuzemském chmelu.
„My už jsme jako ministerstvo zahraničí za poslední dobu dvakrát podpořili naše chmelaře, kteří těží z boomu malých pivovarů ve Spojených státech. Prakticky v každém městě je jich několik a prakticky každý z nich má v nabídce aspoň jedno pivo z českého chmele.“
Ministerstvo zahraničí chce, aby byli ekonomičtí diplomaté aktivnější i na sociálních sítích. „Je to určitá známka kvality. My jako ambasáda bychom si nemohli dovolit tam umístit nic, co by nebylo té nejlepší kvality,“ zdůvodnil Tomáš Hart.
Ekonomičtí diplomaté hledají příležitosti pro především malé a střední české podnikatele na zahraničních trzích. Sledují tendry, poptávky a řeší individuální dotazy, které živnostníci mají.