Neekologická auta možná zmizí z center měst. Projedná to Senát
Vedení měst by mohla rozhodovat o tom, kam nepustí neekologické vozy. Takovou pravomoc by jim dala novela zákona o ochraně ovzduší, kterou posoudí senátoři. Například do center měst nebo míst s hustě obydlenou zástavbou by nemohla vjíždět starší auta, která nesplňují emisní limity.
Návrh, který připravila trojice poslanců z Moravskoslezského kraje, by měl zlepšit kvalitu ovzduší hlavně v období smogové situace.
Automobilová doprava by se v takovém případě mohla přesunout z center měst na obchvaty a některé úseky dálnic. Jejich zpoplatnění by pro tato auta neplatilo.
O tématu jsme mluvili v Ranním interview Radiožurnálu s primátorem Ostravy Petrem Kajnarem
Radnice by pak mohly samy rozhodnout, na která místa v jejich městě by neměla jezdit starší, neekologická auta, která emisní limity překračují.
Primátor Ostravy Petr Kajnar snahy o omezení vjezdu aut se starším datem výroby do center měst vítá. V období smogu by podle něj měl být vjezd automobilů do měst zpoplatněn.
„V době, kdy je situace s ovzduším v pořádku, se jezdí, jak se jezdí, v době, kdy je smog, tak se řekne o. k., platí se za vjezd nebo za projeté brány, za každou – já nevím – třicet korun. Potom si automobilisté rozmyslí, jestli vůbec vyjedou nebo pojedou veřejnou dopravou, a nebo tedy to zaplatí, když jet potřebují.“
Řada starostů a primátorů ale návrh pokládá za nereálný kvůli tomu, že jim často chybí vhodné objízdné trasy, kterými předloha zákaz vjezdu do vybraných míst podmiňuje.