Některé supermarkety si začínají pořizovat farmářské trhy
Farmářské trhy začínají přetahovat na své území supermarkety. Jejich management si uvědomil, že se na trzích otáčejí miliony a nechce si nechat ujít tučnou kořist. Někteří farmáři se přizpůsobují a příležitost vítají a to přesto, že původní smysl farmářských trhů byl vytvořit alternativu právě k supermarketům.
Výrobce sýrů z Písečné v Beskydech Martin Sikora prodává na trzích i před supermarketem. Podle něj je důležité, že zákazníkům nabízí vlastní produkci: „V obchoďáku je hodně lidí, tak tam jezdíme. Mají tam víceméně všechno. Na tom náměstí, jestli tam mají jen farmáře, kde je jen ovoce zelenina, a tady mají třeba nějaké kino, tak si zajdou do kina a koupí si nějaké ovoce či zeleninu a jdou domů.“
Původním smyslem farmářských trhů je nabídnout zákazníkům čerstvé produkty přímo od výrobce a nejlépe z daného regionu. Má to být také alternativa neosobním supermarketům. Organizátor trhů na Zličíně Michal Ságl v tom ale rozpor nevidí.
Supermarkety rozhazují sítě kolem farmářských trhů, cítí miliardový byznys. Podrobnosti od reportéra Radiožurnálu Lubomíra Smatany.
„Myslím, že to tak není, je to pouze rozšíření nabídky a také je to určitě o tom, že podporují české produkty a prodejce,“ říká.
Někteří organizátoři farmářských trhů Radiožurnálu potvrdili, že nabídku na spolupráci se supermarkety dostali. Například Tomáš Popp z Plzně odmítl.
„Protože farmářský trh má být alternativou k běžnému prodeji v hyper a supermarketech. A odmítli jsme i z toho důvodu, že je nesmysl, když hledáme cestu zákazníkovi, toho zákazníka postavit před hypermarket, kterému jde jen o to, aby přilákal další zákazníky a trochu se natřel na zeleno,“ vysvětluje.
Podobnou zkušenost mají i další organizátoři farmářských trhů, které Radiožurnál oslovil. Vábení zatím odolávají. Věří svým farmářům i zákazníkům.
V Česku se letos urodila asi stovka farmářských trhů s odhadovaným obratem ve stovkách milionů korun. Supermarkety otevírají tržnice zatím jen v Praze.