Efektivita silniční daně je v porovnání s jinými daněmi čtyřikrát nižší, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad

Správa silniční daně je nákladná a její efektivita je v porovnání s ostatními daněmi v Česku zhruba čtyřikrát nižší. Vliv na to má administrativní náročnost spojená se správou daňových úlev, pomalá automatizace i chyby v registru vozidel. Vyplývá to ze závěru Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který prověřil správu silniční daně v letech 2017 až 2020. V pondělí o tom informoval mluvčí NKÚ Václav Kešner.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autodoprava, ilustrační foto

Silniční daň odvádí v Česku přibližně 830 tisíc poplatníků, představuje přibližně 0,7 procenta daňových příjmů Česka | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Podle Finanční správy ČR má negativní vliv na efektivitu především inflace a snížení sazby daně, na automatizaci správa průběžně pracuje. V reakci to uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Hana Baráková.

Silniční daň odvádí v Česku přibližně 830 tisíc poplatníků, představuje přibližně 0,7 procenta daňových příjmů Česka.

3:11

Dopravci žádají stát o finanční pomoc. Některé společnosti připouští, že bez ní zřejmě zkrachují

Číst článek

Finanční správa vybrala v letech 2018 až 2020 podle NKÚ na silniční dani za jednu korunu výdajů v průměru 15 korun příjmů.

„To je v porovnání s průměrem ostatních daní více než čtyřikrát méně – na všech daních vybrala finanční správa za jednu korunu výdajů ve stejném období v průměru 68 korun příjmů,“ uvedli kontroloři. V celkových číslech finanční správa vybrala jen v roce 2020 v rámci silniční daně přibližně šest miliard korun, což stálo zhruba 460 milionů korun.

Daňová povinnost

Na nižší efektivitu silniční daně měl podle kontrolorů vliv například administrativně náročný způsob prověřování plnění daňových povinností. NKÚ zjistil, že pro správce daně je v některých případech obtížné ověřit to, zda měl poplatník nárok na osvobození od daně nebo slevu na dani, jde například o uplatnění slevy na dani u kombinované dopravy.

Obtížně finanční správa ověřuje i plnění daňových povinností u autobazarů, které provozují osobní vozidla do 3,5 tuny. Vliv má ale podle NKÚ i pomalá automatizace.

„Finanční správa konstatuje, že nízká efektivita výběru daně silniční není rozhodujícím způsobem ovlivněna administrativní náročností spojenou se správou daňových úlev a pomalou automatizací, ale hlavně neměnnou výší sazeb daně, které jsou vyjádřeny v korunách, a jsou tedy ovlivněny výší inflace. Přičemž inflace ovlivňuje veškeré náklady na výběr daní včetně mzdových nákladů,“ uvedla Baráková.

Úprava sazeb i zabavování registračních značek. Rada vlády podpořila změny bodového systému

Číst článek

Mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss doplnil, že současně se v roce 2020 v reakci na covidovou pandemii naopak snížila sazba zhruba o čtvrtinu u vozidel nad 3,5 tuny.

Digitalizace

Se zjednodušením správy silniční daně počítala „Strategie rozvoje finanční správy“ z roku 2017, která plánovala maximální možnou automatizaci zpracování údajů. Do roku 2020 však takové změny u silniční daně nenastaly.

Kontroloři uvedli, že správu daně ztěžují i problémy u již zavedených informačních systémů. Jde podle nich například o složité ověřování některých informací v registru silničních vozidel.

Finanční správa uvedla, že je v rámci nového daňového informačního systému Moje daně připravena začít využívat údaje z daňových přiznání už v letošním roce, stejně tak představit nový elektronický formulář k silniční dani. „Dalším krokem digitalizace pak bude ve spolupráci s ministerstvem dopravy automatizovat využívání údajů z registru silničních vozidel,“ uvedl Weiss.

Ekologická opatření

Se silniční daní je spojena také řada opatření, která mají motivovat k nákupu ekologičtějších vozidel. Jedním z nich je opatření původně z roku 2001, které zvýšilo sazbu daně o 15 procent u vozidel registrovaných před rokem 1990. V roce 2008 se pak sazba zvýšila na 25 procent.

3:07

Konec papírových dálničních známek. Při registraci elektronické je hlavní nesplést registrační značku

Číst článek

„Toto více než 20 let staré opatření ministerstvo financí ale věcně za celou dobu nezměnilo ani neaktualizovalo. V současnosti je neefektivní a nevede ke snižování průměrného stáří vozidel,“ míní kontroloři.

Stejně jako mluvčí ministerstva financí upozorňují také na to, že od roku 2020 se o 25 procent snížila sazba silniční daně u vozidel nad 3,5 tuny. Ministerstvu NKÚ vytýká, že přestože se jednalo o změnu reagující na negativní dopady pandemie covid-19, a tedy mimořádnou situaci, navrhlo ji bez časového omezení.

„Výpadek příjmů z této daně tak může pokračovat i po odeznění hlavního důvodu, kvůli kterému tato změna vznikla. Inkaso silniční daně se zejména tímto opatřením meziročně snížilo o 525 milionů korun,“ uvedl úřad. Ministerstvo financí v reakci zmínilo, že zvažuje úpravy silniční daně spolu například s úměrným navýšením mýtného.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme