Novým šéfem ŘSD jmenoval ministr dopravy svého poradce Davida Čermáka
Novým šéfem Ředitelství silnic a dálnic je David Čermák. Jmenoval ho ministr dopravy Pavel Dobeš. Čermák je jedním ze tří poradců ministra dopravy. Na starost měl i přípravu stavby dálnic. Ministr ho prý vybral po konzultaci s odborníky.
Čermák nahradí Reného Porubu, který byl řízením ŘSD pověřený. Ministr prý nebyl mimo jiné spokojený s komunikací mezi touto organizací a rezortem dopravy, konkrétní důvody ale neuvedl.
O odvolání Poruby se spekulovalo v souvislosti s čistkou pracovníků napojených na neoficiálního šéfa Věcí veřejných Víta Bárty. Ministr Dobeš to ale popírá. Minulý měsíc přitom o posty přišli například šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta a Dobešův náměstek Daniel Bartek.
O jmenování nového ředitele ŘSD mluvil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD
Nový ředitel bude podle ministerstva dopravy odpovědný zejména za modernizaci brněnské dálnice či dokončení dálnice D8. Jedním z jeho hlavních úkolů bude také vyřešení sporů se společností Eurovia CS o ostravský úsek D47, na kterém ŘSD reklamuje celkem 901 vad.
Čermák musí ještě do konce května předložit strategickou koncepci. „Ta povede k tomu, jakým způsobem bude organizace řízena, jaké jsou jednotlivé priority, které se týkají jak operačního programu Doprava, tak víceprací, tak problematiky velkých infrastrukturních staveb. Na konci května s tímto strategickým dokumentem bude seznámen ministr dopravy a buď bude na pozici potvrzen, nebo budeme hledat nějaké řešení,“ uvedl ministr Dobeš.
Pokud by na konci května ministerstvo Čermákovu koncepci nepřijalo, jednou z možností je vypsání výběrového řízení, potvrdil Dobeš.
Silný tlak firem
Podle ministerstva se Čermák v oblasti výstavby silnic pohybuje dlouho a má zkušenosti. Dříve působil jako Dobešův poradce v otázkách přípravy strategických dokumentů týkajících se rozvoje dopravní infrastruktury.
Čermák kromě svého působení na ministerstvu studuje práva. Chce se zaměřit především na proplácení velkých dopravních staveb z evropských fondů.
„Ať už přijde kdokoliv, přichází jako krizový manažer do organizace, která je zřejmě v krizi. ŘSD je v krizi jak z pohledu zvenčí, tak i podle auditu, který proběhl v nedávné době. Otázkou je, jestli osoba pana Čermáka je tou vhodnou osobou. Osobně bych se spíše zaměřil na stávající strukturu ŘSD, na stávající ředitele. Například nějakého zkušeného ředitele v kraji, protože se obávám, že jediné, co nám chybí, je luxus času, aby se zaučoval další ředitel ŘSD,“ uvádí stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD.
Podle něj je prioritou účelné dočerpání evropských prostředků. A na to je potřeba zkušený manažer.
René Poruba se na Ředitelství silnic a dálnic zřejmě vrátí do své předchozí funkce, kdy v této organizaci vedl úsek výstavby.
Jako jeden z důvodů svého odvolání uvádí Poruba to, že rezort dopravy je pod silným tlakem stavebních firem, proti kterým ŘSD vystupovalo například v kauze zvlněné dálnice D47.