Od malička žijí s postižením, pomáhají jim dotykové počítače
Narodily se s mentálním postižením, odmalička neslyší nebo žijí v osamělém autistickém světě. Pro hendikepované děti je komunikace s okolním světem velmi složitá. Hůře zvládají i školní výuku. Tam, kde nestačí klasické učebnice, písanky a péče speciálních pedagogů, pomáhají moderní technologie. Jeden klik na dotykovém multimediálním tabletu může postižené děti rychleji rozvíjet.
Malá Vendulka po dotykové obrazovce multimediálního počítače rychle prsty posouvá písmena a skládá z nich slova. Žačka první třídy Speciální ZŠ Poděbrady od narození neslyší. V komunikaci jí s učiteli pomáhá malé naslouchátko a teď nově také tablet.
„Obrázky děti motivují. Baví je to. Práce s iPadem je navíc pro děti až překvapivě přirozená,“ vysvětluje učitelka Kristina Benešová důvody, proč se iPady objevily ve výuce vedle klasických učebnic a písanek.
Dívka rozklikává jednu aplikaci za druhou. V jedné z nich obtahuje písmena a procvičuje motoriku, ve druhé pak poznává zvířata.
O lavici dál sedí dva chlapci s mentální retardací a poruchami řeči. Oba pozorně sledují dotykové obrazovky, kde se vyměňují barvy. Dohlíží na ně pedagožka Hana Čápová.
„Díky práci s iPadem se jim výrazně zlepšila slovní zásoba,“ pochvaluje si. „Dříve totiž nedokázali pojmenovat některé předměty kolem sebe. Kromě slovní zásoby se jim rozvíjí i jemná motorika. Předškoláci nastupují do první třídy připravení – znají písmenka, znají čísla. Už začínáme číst i ve slabikách.“
Poděbrady jsou pro ostatní školy vzorem
Poděbradská škola si zhruba před rokem pořídila do každé třídy jeden multimediální počítač. Dotykové tablety jako alternativní prostředek ve výuce se líbí i rodičům postižených žáků, vysvětluje zástupkyně ředitelky Lenka Říhová.
„Podařilo se nám získat poměrně velkou částku peněz na zakoupení iPadů. Navíc budeme v každém kraji České republiky pořádat workshopy pro rodiče dětí s postižením o tom, jak mohou být iPady pro jejich děti užitečné,“ říká.
Poděbrady jsou pro mnoho ostatních speciálních škol vzorem. Zdejší učitelé pravidelně proškolují další pedagogy. Inspirace pro výuku s dotykovými tablety přišla ze zahraničí.
Moderní technologie by se měla rozšířit do celého Česka
„Při prohlížení internetu jsem narazila na video, na němž je americká holčička – těžce tělesně postižená, ale mentálně v pořádku. Měla před sebou destičku, kterou jsem v té době vůbec neznala. Dalším zkoumáním jsem zjistila, že se jedná o iPad,“ vzpomíná zástupkyně ředitelky.
Lenka Říhová doufá, že se moderní technologie postupně rozšíří na všechny školy v Česku. A také že se s tablety budou učit pracovat i budoucí učitelé na pedagogických fakultách.
Školy shánějí peníze na moderní technologie buď přes evropské dotace, nebo od soukromých sponzorů. Chytré počítače používají už také běžné základní školy, například v České Kamenici na Děčínsku v rámci projektu Vzdělávání 21.