Piloti si stále častěji stěžují na oslňování laserem. Útočníky bývají většinou děti
Přes hrozbu až pětimilionovou pokutou a dvěma roky vězení přibývá případů, kdy jsou piloti letadel ze země oslňováni laserem. Za poslední čtvrtletí útok ostrým paprskem světla hlásilo 10 pilotů v prostoru ruzyňského letiště a 4 piloti v Mošnově. Zatím toto oslnění naštěstí nezavinilo žádnou nehodu.
„Tady jsou volně na trhu lasery, které mají vyzařovaný výkon 300 miliwattů. K dispozici je dneska už i laser, který vyzařuje 7 tisíc miliwattů,“ popisuje relativně nový fenomén v blízkosti českých letišť inspektor bezpečnosti přepravy Karel Burger.
Výkon dnešních běžně dostupných laserů dosahuje takové úrovně, že může i na relativně dlouhou vzdálenost zapálit papír nebo prasknout nafouknutý balonek. „Je to otázka financí, v tržnici v Holešovicích koupíte klidně laser s výkonem 750 miliwattů. Stojí řádově od 25 do 28 tisíc korun,“ přibližuje.
Piloti si stále častěji stěžují na oslňování laserem ze země. Odhalit pachatele není ale jednoduché. Podrobnosti zjišťoval redaktor radiožurnálu Martin Drtina.
Útoků laserem přibývá po celé Evropě. Jen za loňský rok agentura Eurocontrol hlásí přes 6 tisíc laserových incidentů. Celkem 14krát za poslední čtvrtletí hlásili útok laserovým paprskem piloti letadel nad Českem. Nejčastěji v blízkosti ruzyňského a mošnovského letiště.
Dopadeným útočníkům přitom za oslnění pilotů hrozí až dvouleté vězení a pětimilionová pokuta. Podle inspektora bezpečnosti přepravy Karla Burgera ale není jednoduché pachatele se světelným vypátrat, a pokud se to podaří, často ho pro nízký věk není možné stíhat.
„Problém s tím je, že jsou to prostě děti pubertálního a předpubertálního věku. Pro ně je zajímavé prostě to, že pokud ozáříte nízko letící letadlo, nebo ho zasáhnete jakoby paprskem, ono se rozzáří,“ poodhaluje Karel Burger možný motiv nezletilých útočníků.
V Česku tyto útoky eviduje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Jeho inspektor Stanislav Suchý přiznává, že odhalit pachatele v těchto případech není jednoduché.
„Zatím těch informací příliš mnoho nemáme. Zpravidla to skončí tím, že i když posádka to včas a správně ohlásí, policie, která je na místě nebo v blízkosti, začne pátrat, ale že by vypátrala konkrétní osobu, zatím nemáme takové detailní informace,“ říká.
Britské ministerstvo obrany už začalo testovat prototyp speciálních brýlí, které mají chránit oči pilotů před laserovým oslněním. Na rozdíl od dosud používaných skel odolných jen proti jedné konkrétní vlnové délce budou nové brýle schopné filtrovat více druhů paprsků.
Případné útočníky to ale viny nezbaví. Dál jim hrozí vysoká pokuta a dvouletý pobyt za mřížemi.