Po třech letech vzniká v Praze nová tramvajová trať. Možná zbytečně
Po třech letech se v Praze začíná stavět nová tramvajová trať. O tomto víkendu těžká technika rozložila most bývalé železniční vlečky nad silnicí mezi Vítězným náměstím a Suchdolem, blízko bývalého hotelu International. Místo mostu má být nová konečná zastávka. Celá stavba tramvajové trati je ale sporná. Prodloužení trati o čtvrt kilometru je zatím samoúčelné a také dost drahé.
Nová konečná stanice bude oproti dnešku posunutá jen o pár set metrů a její název zůstane stejný, tedy Podbaba. Původně se měla tato trať prodlužovat několik kilometrů až do Suchdola, to ale zatím není ve hře.
Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka se ale vyplatí i tento malý posun:
„Není to zbytečné, protože my dlouhodobě počítáme s prodloužením až do Suchdola přes Podbabu. S tím že my musíme stávající tramvajovou trať včetně konečné a smyčky rekonstruovat a je pro nás výhodnější tu rekonstrukci spojit s prodloužením trati až k Podbabě.“
Hlavním argumentem je, že v místě nové konečné má vzniknout přestupní uzel mezi tramvají a železnicí na trati z Prahy do Děčína. Jenže výstavba železniční zastávky vůbec není jistá, alespoň se na ní zatím do roku 2014 peníze nenašly, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla:
„Pokud se nám nepodaří tento investiční záměr v nákladech odhadovaných na dvě a půl miliardy korun, který v sobě zahrnuje optimalizace úseku Praha - Holešovice, Praha - Bubeneč prosadit, tak hrozí, že i tato zastávka, která je součástí této stavby bude realizována nejdříve v roce 2014 a dál.“
Miniprodloužení má navíc další spornou část. A to je cena. Martin Dvořák nicméně tvrdí, že Dopravní podnik nakonec zaplatí méně než čekal:
„Původní předpoklad byl až šest set milionů korun. Nám se podařilo stlačit dodavatele. To znamená výsledná částka by měla být kolem 280 milionů korun. A já si myslím, že když to potom přepočítáte na metr tramvajové tratě, tak je to velmi, velmi příznivá částka.“
Levně nebo draze?
Když se ale tato částka srovná třeba s poslední novou tramvajovou tratí v Praze Radlicích, její lesk trochu šedne. Stavěla ji stejná firma, také se tu dělala nová konečná, trať se prodlužovala dokonce více, o 740 metrů, a také se opravovala navazující část. Pokud se ale srovnají ceny za stavební a technologickou část, tak metr nové tratě z roku 2008 stál 620 tisíc. Metr současné nové tratě v Podbabě ale stojí 900 tisíc korun. To je o polovinu více.
Ale ani to není podle předsedy dozorčí rady Dopravního podniku a zároveň pražského radního pro dopravu Karla Březina důvod nestavět:
„Je to projekt, který je dlouhodobě plánován, projekt na který jsou připraveny prostředky, je tam určitý podíl i prostředků z Evropské unie a je to věc, která je připravená, proto je dobře tuto věc zahájit, prodloužit trať do Pobaby a věříme, že i stát prostřednictvím SŽDC se k tomu postaví čelem. A to znamená, že se to stane do budoucna přestupním uzlem. Já říkám, ten projekt je připraven a myslím si, že je vhodný. K tomu nemám víc, co bych dodal. Tečka.“
Nová trať bude hotová ještě v tomto roce.