Podpora nemocných, prevence i lepší vztahy mezi onkology a pacienty. V Plzni mají pacientskou radu
Fakultní nemocnice v Plzni má nově pacientskou radu Komplexního onkologického centra. Jejím cílem je zlepšit komunikaci mezi zdravotníky a pacienty. Podporuje taky zapojení rodin do péče nebo spolupráci s dobrovolníky a pacientskými organizacemi.
Zabývá se mj. tvorbou vzdělávacích programů a materiálů, říká zástupce přednosty pro výchovu Onkologické a radioterapeutické kliniky Samuel Vokurka. Vznik pacientských rad má podle něj dva původce.
V plzeňské Fakultní nemocnici nově působí pacientská rada Komplexního onkologického centra
„Jsou to pacientské organizace, zastřešené Hlasem onkologických pacientů, a vychází i z legislativy. Nově akreditovaná komplexní onkologická centra by měla mít pacientské rady,“ vysvětluje Vokurka.
Pacientská rada má spíše konzultační roli a měla by fungovat jako poradní orgán vedoucího Komplexního onkologického centra. Rada se zabývala například tvorbou edukačních materiálů pro pacienty, které by měly být odborné, ale zároveň srozumitelné pro běžného člověka.
Podpora prevence
„S pacientskou radou můžeme řešit i otázky působení směrem k veřejnosti, osvětové akce nebo třeba organizaci preventivních edukačních aktivit zaměřených na laickou veřejnost,“ popisuje Vokurka.
V onkologii je celá řada preventivních aktivit. Ty začínají u zdravého životního stylu, který lze přenést i jako ochranu proti jiným civilizačním onemocněním. Mezi ty patří onemocnění srdce, cukrovka nebo vysoký krevní tlak. Samuel Vokurka věří, že taková témata právě pacientské rady mohou otevřít.
„V onkologii jsou jednotlivé pacientské organizace vždycky k nějakému typu onemocnění - pacientská organizace pacientek s rakovinou prsu, pacienti s onemocněním prostaty, pacienti s plicním postižením. Jednou z hlavních náplní těch organizací je působení právě na podporu prevencí a včasného záchytu onkologických onemocnění,“ uzavírá přednosta.
