Ředitelé škol slučovali třídy, pedagogové tak učí až 34 dětí najednou
Některé třídy základních škol mají od září maximální počet dětí, tedy 34 žáků. Nové kolektivy vznikly sloučením kvůli finančním úsporám škol. Učitelé si ale stěžují, že v takovém počtu učit nemohou.
Úspory učitelka Tereza Eisenwortová ze Základní školy Kollárova v Jihlavě chápe. Nadšená z nich ale není.
„Je jich moc. Když učím přírodopis v učebně, tak tady není ani dost místa. Museli jsme sem dávat nové lavice, takže to nevypadá hezky a hlavně se člověk opravdu nemůže dětem věnovat,“ říká.
Podle ředitele školy Tomáše Zemana nebyla jiná možnost. „Státní rozpočet se odvíjí od počtu žáků ve třídě, od toho je pak odvislý počet učitelů a ostatních zaměstnanců, takže i to je důvod, proč jsme třídy sloučili. Každá sloučená třída znamená ušetření přibližně třiceti vyučovacích hodin, což je více než jeden pedagog,“ vysvětluje Zeman.
Kvalita výuky podle odborníků trpí
Odborníci ale upozorňují, že se ze škol vytrácí kvalita výuky. Podle Hany Stýblové, předsedkyně Asociace ředitelů základních škol, bude mít slučování tříd největší důsledky pro děti.
„Individuální přístup v takovém velkém počtu dětí ve třídě je pochopitelně velmi obtížný a to, co mají školy naplánováno, jak zavádět nové metody a jak učit děti moderními způsoby, tak v tomhle počtu dětí to prostě nebude možné,“ upozornila Stýblová.
Psycholožka Václava Masáková zase varuje před vznikem šikany. „Děti znovu navazují vztahy, znovu se tam nastoluje jakási důvěra, jakési bezpečí v té třídě."
Ministr školství Petr Fiala slíbil, že rozpočet na příští rok bude lepší.