České řidičské průkazy pro mikrobusy a nákladní auta porušují unijní pravidla, rozhodl evropský soud
Soudní dvůr Evropské unie ve čtvrtek potvrdil názor Evropské komise, že Česká republika svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje příslušnou unijní směrnici. Rozsudek soud oznámil v tiskové zprávě.
Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise Prahu od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.
Inspirace potížistou Kadlecem: Chovanec chce větší pravomoci policie při zabavování řidičáků
Číst článek
Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům řidičských průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale také mikrobusy s kapacitou do osmi osob.
Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům řidičských průkazů kategorií D nebo D1. Řidičská oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení nákladních vozidel.
Komise také Česku vytýká, že pro kategorii D1 vyřazuje možnost řídit vozidla s kapacitou do osmi pasažérů.
Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že jde jen o banální úpravu v legislativě. Řidiči nákladních aut nebo mikrobusů podle něj průkazy měnit nemusí.
„Protože se to týká pouze velmi okrajové skupin vozidel. Konkrétně by to vozidlo muselo být pro méně než osm osob a řidič a zároveň nad tři a půl tuny. Mohlo by jít tedy o limuzínu, která je pro více osob a zároveň svou vahou přesáhne tu kategorii,“ říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Ministerstvo dopravy ale rozhodnutí soudu respektuje, nová směrnice o řidičských průkazech začne v Česku platit od 1. července letošního roku.