Samostatná inovativní škola v olomouckém Droždíně končí. Čeká ji sloučení se Svatým Kopečkem

Olomoučtí radní schválili sloučení některých mateřských a základních škol. Udělat to vlastně museli, podle novely školského zákona se totiž povinné slučování má týkat škol, ve kterých je méně než 180 žáků, pokud je v obci více škol. V Olomouci se má sloučit například prvostupňová škola v Olomouci-Droždíně se školou v sousední čtvrti Svatý Kopeček.

Reportáž Olomouc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Droždínská škola se před 25 lety osamostatnila a získala pověst inovátora

Droždínská škola se před 25 lety osamostatnila a získala pověst inovátora | Foto: Blanka Mazalová | Zdroj: Český rozhlas

Jedna skupina dětí právě odchází na venkovní hřiště, druhá část třídy zůstává v tělocvičně malé droždínské školy. Ta má celkem pět tříd a 83 žáků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Některé menší české školy a školky čeká slučování, už dřív o tom rozhodli zákonodárci. Barbora Taševská zjišťovala, jak tohle slučování bude vypadat v praxi

Děti se s paní učitelkou připravují na atletické cvičení. Ředitelka Kateřina Konečná se zase připravuje na sloučení se základní školou na nedalekém Svatém Kopečku. „Je to čerstvá zpráva, nicméně už rok se o tom mluví ve veřejném prostoru. Nějakým způsobem jsme to museli přijmout, protože je to věc, která je daná zákonnou vyhláškou,“ říká Konečná.

Má čas dva roky, kdy je nejzazší zákonný termín. Ale je jí to líto, droždínská škola se totiž osamostatnila před 25 lety a získala pověst inovátora.

„Snažíme se vytvářet školu, která je zaměřená na osobnostně-sociální rozvoj. Snažíme se, aby se děti podílely na životě školy. To, na čem stavíme, je partnerský přístup, ať k rodičům, tak i dětem. Spousta věcí, které se nyní zavádí jako moderní, u nás zdomácněla a praktikujeme je 30 let,“ popisuje ředitelka.

2:15

Dějepis se učí mezi hroby, ne v lavicích. Školáci v Dobrušce pečují o židovský hřbitov a baví je to

Číst článek

Rozdílný vzdělávací program

O velké finanční úspoře se podle ředitelky při slučování nedá mluvit. Ušetří se jen na jejím ředitelském platu: „Co se týče snížení počtu učitelů nebo nepedagogických zaměstnanců, tam se domnívám, že rezervy nemáme.“

Náměstek primátora Viktor Tichák z koalice ProOlomouc a Piráti problém ve slučování nevidí. Oba ředitelé už teď úzce spolupracují.

Jediné úskalí je podle něj v rozdílném vzdělávacím programu. „Já bych to rád vedl tak, aby ty dva vzdělávací programy zůstaly i ve sloučené organizaci. Tím pádem se nic moc zásadního nezmění, hlavně pro rodiče a děti,“ míní Tichák.

Podle informací ministerstva školství je v Česku aktuálně téměř 4300 škol. Slučování se týká jen obcí, které zřizují více škol a v této skupině jsou podle ministerstva pod hranicí minimální velikosti necelé dvě tisícovky školských zařízení.

Integrace škol je celoevropským trendem. Například Estonsko jde cestou slučování obcí, Rakousko podporuje svazkové školy a Francie zase spojuje mateřské a základní školy do takzvaných škol primárních. 

Barbora Taševská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme