Senát vrátil vyvlastňovací zákon do Poslanecké sněmovny

Senátoři vrátili poslancům takzvaný vyvlastňovací zákon. Ten měl umožnit, aby se u staveb ve veřejném zájmu mohly vyvlastnit pozemky vlastníků, kteří by je nechtěli prodat. To se mělo týkat nejen staveb dopravních, ale také obecně technických, například energetických. Senát normu upravil tak, že bude týkat jen staveb železnic, silnic a tří letišť.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové

Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Podle některých senátorů byla původní poslanecká verze v rozporu s Ústavou a listinou základních práv. Senátní změny v zákoně Radiožurnálu popsal jejich hlavní autor - občanský demokrat Jiří Nedoma.

"Ten původní návrh z Poslanecké sněmovny upíral práva vlastníkům pozemků na to, aby se s nimi slušně jednalo. Na druhé straně bylo třeba přijmout nějakou normu, která by vyjmula z řízení případy, kdy docházelo ze spekulativním nákupům pozemků za účelem blokace pro stát důležitých liniových staveb, které mají zlepšit dopravní situaci v tomto státě," vysvětlil Nedoma.

Vyvlastnění při budování energetických staveb možné nebude

Stavbu energetických sítí ve veřejném zájmu Senát odmítl. Chce usnadnit jen stavbu silnic či dálnic, výkup pozemků za tržní cenu a případné vypovězení nájemní smlouvy za náhradu. Upravil tak poslaneckou novelu, která měla původně pouze urychlit výstavbu rychlostní komunikace R35 ve východních Čechách.

"V zákonu zůstaly jenom železniční koridory, dálnice a tři letiště. U ostatních staveb, které jsou zaneseny do územních plánů, to lze dělat jiným způsobem, jde-li o veřejný zájem. Celá oblast lobbingu, která by například ČEZu nebo plynařům umožňovala vyvlastňovat, byla ze zákona vyřazena," popsal Radiožurnálu lidovecký senátor Jiří Čunek.

Senátní verze novely ze sněmovního návrhu odstranila také možnost automatického označení dopravní stavby za stavbu ve veřejném zájmu. Takové označení je možné jen podle stavebního zákona po příslušném projednání stavby. Senátoři také zrušili ustanovení, podle kterého stavební úřady mohly vydat stavební povolení ještě před doložením, že stavitel má právo stavbu provést.

Bude se s vlastníky pozemků jednat slušně?

Podle autorů senátního pozměňovacího návrhu upravená norma vychází vstříc především majitelům pozemků, na kterých by se mělo ve veřejném zájmu stavět.

"Všechny pozemky budou hodnoceny jako stavební, nikoliv jako zemědělské a budou řádně ohodnoceny. Myslím, že všichni vlastníci budou mít nyní stejné postavení, že jsme nastartovali to, aby se s vlastníky pozemků jednalo na úrovni a o to bude méně konfliktů," vysvětlil šéf senátního hospodářského výboru, sociální demokrat Jan Hajda.

Věra Pfeifferová, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme