Trest pro agresivního piráta silnic platí, rozsudek potvrdil Vrchní soud
Dvouletá podmínka a zákaz řízení na sedm let pro Aleše Trpišovského platí. Odvolací soud potvrdil dřívější verdikt pro piráta silnic, který měl předloni ohrožovat na dálnici D1 agresivní jízdou pomaleji jedoucí řidiče.
Proti rozsudku se odvolal jak Trpišovský, tak státní zástupce, který požadoval alespoň pětiletý trest vězení. Vrchní soud v Praze ale obě odvolání zamítl. Předseda senátu Jiří Lněnička přitom vycházel z výpovědí osádek vozidel, které Trpišovský na dálnici vybržďoval.
„Pokud tedy svědci vypověděli, že obžalovaný provedl takové manévry jaké provedl, pak máme zato, že tyto jejich výpovědi jsou věrohodné,“ řekl soudce.
Čtyřiačtyřicetiletý podnikatel v prosinci 2010 předjel na dálnici auto v levém pruhu vysokou rychlostí zprava, zařadil se před ně a prudce zabrzdil. O něco později to zopakoval jinému řidiči, který už ale nedokázal zabránit nehodě.
Trpišovský se před soudem hájil tím, že nikoho na vozovce neohrožoval a že do něj řidič svou nepozorností narazil.
„Zpomalení toho vozidla odpovídá tomu, protože jsem stejné vozidlo měl, tak vím, co udělá. To auto prostě začne samo brzdit, tam jsou dva tempomaty, aktivní, který zapínáte a druhý který nezapínáte,“ uvedl Trpišovský.
Soudce ale jeho obhajobě neuvěřil. Trpišovský přijel k soudu v luxusním BMW a při odchodu ze soudní síně řekl, že zváží dovolání k Nejvyššímu soudu.
Za mřížemi nedávno skončil jiný agresivní řidič, Luboš Lacina. Odsedí si pět let za to, že pomalejší auto vytlačil z dálnice.
Celosvětový trend
Roman Budský z BESIPu podotýká, že agresivita na silnicích není jen českým fenoménem, ale stoupá celosvětově.
„Za agresivitu je považováno jakékoli úmyslné jednání, které způsobilo zvýšení rizika vzniku dopravní nehody. Zhruba padesát procent řidičů v Evropské unii uvádí, že se za poslední rok setkalo s agresivním chováním ze strany ostatních řidičů,“ popsal Budský.
K rozsudku i k chování řidičů na silnicích mluvil na Radiožurnálu Roman Budský z BESIPu.
Kromě „vybržďování“, které podle soudu použil Trpišovský, tam patří například také „myškování“, problikávání, agresivní gesta či vytlačování z jízdních pruhů. Trestání agresivních řidičů je pak podle Budského nástrojem, jak řidiče od takového chování odradit.
„V zahraničí se běžně přistupuje k vysokým finančním pokutám, dlouhodobému, ne-li celoživotnímu zákazu řízení, samozřejmě je tu i institut uvěznění a nejednou se přistupuje i ke konfiskaci vozidla,“ podotkl Budský.
Za důležitý na Trpišovského trestu považuje Budský právě fakt, že je díky medializaci odstrašujícím příkladem pro ostatní řidiče.