Větší množství soli může poškodit životní prostředí. Silničáři kalibrují sypací stroje před zimní sezónou

Silničáři v Karlovarském kraji finišují s přípravami na zimu. Sůl mají nakoupenou, zaměstnanci jsou proškolení a teď je ještě zapotřebí zkontrolovat auta. Jedná se hlavně o kalibraci sypacího zařízení, jestli množství vysypané soli je správné. Všechno musí stihnut do začátku listopadu, kdy začíná silničářům zimní sezona.

Reportáž Karlovy Vary Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokud by se zjistilo, že vozidlo jezdí nezkalibrované, tak nám nemusí zásah zaplatit, vysvětluje Josef Bulka (ilustrační foto)

Pokud by se zjistilo, že vozidlo jezdí nezkalibrované, tak nám nemusí zásah zaplatit, vysvětluje Josef Bulka (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Pan Petr, zaměstnanec údržby silnic Karlovarského kraje, kontroluje sypací auto, aby bylo připravené na zimu. „Je to každoroční záležitost, abychom dodržovali tu gramáž, dávali tam správné množství soli a nedocházelo k ničení životního prostředí,“ popisuje kontrolu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž o kalibraci sypacích strojů

Sůl se vysype do kbelíku, ve kterém se váží. Navolená gramáž pak musí sedět s reálnou hmotností.

„Sype o kilo míň, než by měl. Měl by dát za 24 vteřin dvanáct kilo,“ říká pan Lukáš z odborné firmy, která provádí kalibraci vozu silničářů. Kontrolu tak musí opakovat. Znovu dodá sůl a měří, jestli se za daný čas odsype správné množství soli.

Po několika kontrolách je stroj připravený. Poté se ještě podle odborného pracovníka kontroluje funkčnost motůrku, majáku či světýlka. Zároveň je důležitý i správný provoz čidla, které dává řidiči znamení, že se sůl sype.

„Každý rok musíme provádět kalibraci nástaveb. Je to předmětem i kontrol. Pokud by se zjistilo, že vozidlo jezdí nezkalibrované, tak nám nemusí ten zásah zaplatit,“ vysvětluje Josef Bulka, vedoucí zimní údržby silnic Karlovarského kraje.

Silničáři musí zkontrolovat 60 sypacích vozů a stejný počet nástaveb. V zimě se pak v Karlovarském kraji starají o necelé dva tisíce kilometrů komunikací.

Andrea Strohmaierová, mkv Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme