Většina Čechů nakupuje vánoční dárky s předstihem. Shánějí hlavně ty praktické
Předvánoční nákupy vrcholí. Některé řetězce vyšly zákazníkům vstříc a nabízí slevy ještě před svátky, jiné obchody si nechávají akční ceny až na dobu po Vánocích. Slevové akce před Štědrým dnem spustili obchodníci poprvé v roce 2008, aby zvýšili tržby v době ekonomického propadu.
Společnost GfK nedávno vydala zprávu, kde uvádí, že většina českých zákazníků nakupuje vánoční dárky s dostatečným předstihem. Na poslední chvíli, tedy dva týdny před Vánocemi, nakupuje podle průzkumů jen asi deset procent Čechů.
„Dostatečný předstih může být způsobený právě tím, že lidé vzhledem k tomu, že chtějí co nejvíc šetřit a zároveň jsou zvyklí na akce, které před Vánocemi přijdou, tak si nákupy rozloží s tím, že racionálně uvažují a čekají, kdy který produkt, který chtějí svým blízkým koupit, se dostane do akce, a následně ho koupí,“ vysvětluje specialistka na průzkum spotřebního zboží společnost GfK Monika Bodorová.
Specialistka na průzkum spotřebního zboží společnost GfK Monika Bodorová přiblížila předvánoční nákupní zvyklosti Čechů
Nakupování dárků pod stromeček podle ní začíná zhruba v říjnu. Někteří zákazníci pořídí rovnou všechno, jiní si nákupy rozloží do následujících dvou měsíců a sledují aktuální slevové akce.
Předvánoční výprodeje ovlivňují chování spotřebitelů skutečně výrazně, nakupování ve slevách je ovšem pro Čechy typické. Až 49 procent celkových výdajů utratí české domácnosti za zlevněné zboží, upozorňuje Bodorová.
„Tento trend je v Čechách o hodně větší jak ve střední Evropě. Takže lidé jsou na akce zvyklí, ať už je to přes rok, před Vánocemi nebo po Vánocích,“ říká. Asi 44 procent českých rodin se podle ní chystá utrácet v povánočních výprodejích, kde se slevy mohou pohybovat od 50 do 70 procent podle kategorie zboží.
Češi si k Vánocům přejí hlavně praktické a užitečné dárky. „Ženy preferují samozřejmě nějakou kosmetiku, oblečení, doplňky, ale stejně tak zařízení do domácnosti. U mužů je to na druhé straně elektronika, sportovní vybavení, hlavně na zimní sporty, a potom různá CDčka, DVDčka. Obecně nikdo nebude zklamaný z knížek a klasických dárků a také z malých drobností, které jsou pro radost,“ vypočítává Bodorová.
Podle průzkumů plánuje zhruba 40 procent Čechů utratit za předvánoční nákupy 2500 korun. Třetina populace se chce s dárky vejít do pěti tisíc korun a čtvrtina se rozhodla investovat ještě více.