Výměna lídra může ČSSD vyjít draho. Půjde nachystaná kampaň k ledu?

Špičky sociální demokracie vyměnily v posledních dnech tvář své předvolební kampaně i muže, který ji několik měsíců připravoval. Celostátním lídrem se namísto premiéra Bohuslava Sobotky stal ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, volebního manažera strany Jana Birkeho pro změnu nahradil ministr vnitra Milan Chovanec. Nyní tak hrozí, že se kampaň bude muset předělat. Podobu předvolebních plakátů a hesel měl přitom volební tým ČSSD představit už tuto sobotu na programové konferenci strany.

Původní zpráva Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stovky delegátů ČSSD se na sjezdu naposledy sešly loni v březnu v Brně, na snímku je bývalý ministr zahraničí Lubomír Zaorálek

Stovky delegátů ČSSD se na sjezdu naposledy sešly loni v březnu v Brně, na snímku je bývalý ministr zahraničí Lubomír Zaorálek | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Změna lídra může znamenat, že pouze vyfotí Lubomíra Zaorálka a dají ho do připravených šablon. Kdyby ale ta kampaň byla postavená na osobě Bohuslava Sobotky, což také není vyloučené, tak se musí celá předělat," řekl serveru iROZHLAS.cz politolog Stanislav Balík z Masarykovy univerzity v Brně.

Jak bude chystaná kampaň sociálních demokratů vypadat, zatím není jasné. Podle dosavadního volebního manažera Jana Birkeho je ale „z podstatné části" hotová.

„Nějaké velké nosné téma asi nemá, jinak by se o něm už vědělo. Mohlo by to být o věcech typu stabilita vlády, plníme sliby, posílení solidarity a pak je skoro jedno, kdo je lídr," popsal dále Balík.

V některých věcech jsem razantnější než Sobotka, říká Chovanec. S návratem Zimoly nepočítá

Číst článek

Politolog Jan Bureš (dříve za ČSSD) upozorňuje, že obdobná témata ale voličům sociální demokracie už nestačí. „Hlavní fáze bude v září a v říjnu, takže na začátek kampaně není úplně pozdě. Rozhodující ale je, jak bude vypadat. Veřejnost je dneska už někde jinde a téma jako snížení daní nebo příspěvky na bydlení už nestačí."

Straně v kampani podle Bureše chybí navíc především zapojení profesionálů. „Když chcete dopadnout u voleb dobře, nemůžete kampaň svěřit politikům, kteří o tom nic nevědí. Musíte to svěřit odborníkům - sociologům, politologům, odborníkům na reklamu. To je problém nejen ČSSD, ale i dalších stran. U Andreje Babiše se ví, že si tyhle lidi platí a kampaně mu dělají velmi profesionálně. Ostatní strany to podceňují a sociální demokracie úplně zoufale."

Vyhozené peníze za kampaň?

Výměna volebního lídra by se ČSSD mohla promítnout i do nákladů na kampaň, které jsou letos nově omezeny 90milionovým stropem. Záleží však na tom, co všechno už má ČSSD připravené.

Strana původně počítala s rozpočtem 82 milionů korun. Podle výdajů na transparentním volebním účtu za kampaň dosud utratila okolo 2,2 milionu korun.

„Ostrá kampaň začne až po prázdninách. Všechno tak ještě nachystané a vytištěné asi není. Takže čas na změnu ještě je, ale samozřejmě, že to bude něco stát," uvedl Balík.

Výměna v čele ČSSD

Rezignaci na stranické funkce premiér Bohuslav Sobotka oznámil ve středu po jednání politického grémia ČSSD. Řízení strany se o den později dočasně ujal statutární místopředseda Milan Chovanec, který současně nahradil na postu volebního manažera Jana Birkeho. Výměnu celostátního lídra za Lubomíra Zaorálka, který tak stranu povede do podzimních voleb do sněmovny, budou muset v sobotu ještě posvětit členové ústředního výkonného výboru ČSSD.

Do finančního limitu se tyto výdaje totiž započítávají i přesto, že strana dané vizuály a materiály nepoužije. „Pokud proběhlo nějaké plnění po oficiálním startu kampaně, musí se započítat do nákladů kampaně bez ohledu na to, že se předmět toho plnění v kampani nijak nevyužije. V tom případě tedy může jít o vyhozené peníze," vysvětlil politolog Jan Outlý, který je členem Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a hnutí.

Změna na klíčových postech sociálních demokratů může zasáhnout i do kampaní jiných parlamentních stran. Proti Sobotkovi na předvolebních plakátech brojí ODS, s obdobným motivem mohlo pracovat i hnutí ANO. „Problémy jim to nutně způsobit nemusí, protože Sobotka nadále zůstává jednou z těch tří hlavní tváří," doplnil politolog Balík.

Birke: O kampani rozhodne lídr

Že by výměna na klíčových stranických postech způsobila nějaké komplikace, ale nyní již bývalý šéf kampaně ČSSD Birke odmítá. „Není s tím žádný problém. Žádné finanční souvislosti a dopady tato situace pochopitelně nemá."

Nevyloučil ale, že se nachystaná podoba kampaně může změnit. „Nemyslím si, ale rozhodne volební lídr," dodal. Zaorálek a Chovanec na dotazy nereagovali. Představení kampaně v pátek strana avizovala i na Facebooku:

Birke dal svoji funkci k dispozici ve čtvrtek poté, co se premiér Bohuslav Sobotka vzdal svých stranických funkcí. „Je fér, aby měl nový volební lídr možnost složit si svůj tým a navázat na rozjetou kampaň," zdůvodnil. Nahradil ho tak Milan Chovanec, který funkci volebního manažera zastal už ve volbách do Poslanecké sněmovny před čtyřmi lety.

Pět měsíců do sněmovních voleb. Strany za kampaně utratí asi 400 milionů

Číst článek

Podle europoslance Miroslava Pocheho, který se staral o kampaň ČSSD v loňských krajských a senátních volbách, je však post volebního manažera spíše symbolický. „Ta funkce je trochu umělá. Schopně vedené vedení to zvládne i bez dodatečného manažera," popsal.

V minulosti se o kampaň staral také předseda sněmovny Jan Hamáček, šéf pražských zastupitelů ČSSD Karel Březina nebo Jaroslav Tvrdík, který dnes zastupuje čínskou skupinu CEFC.

Kristýna Guryčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme