VZP dala 120 milionů za systém na lepší vymáhání pohledávek. Přesto vybrala méně peněz

Nový systém na vymáhání pohledávek Všeobecné zdravotní pojišťovně po roce fungování nepřinesl žádný prospěch. Projekt, který pojišťovně zpracovala vymahačská firma BSP a kancelář s podílem exministra Pavla Němce, ji přitom stál už 120 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Všeobecná zdravotní pojišťovna

Všeobecná zdravotní pojišťovna | Foto: Tomáš Adamec

Podle čísel, která Český rozhlas od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) získal, naopak vymožené částky ještě klesly. Vedení pojišťovny to ale za neúspěch nepovažuje a tvrdí, že se k lepším číslům dostanou postupně.

„Lidé se musí s tím systémem naučit pracovat, je to něco nového. Čili není to tak, že by přišli ze dne na den a začali pracovat hned výrazně lépe v souvislosti s tím systémem. Prostě se s tím musí sžít,“ říká mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak Všeobecné zdravotní pojišťovně (ne)pomohl systém na lepší vymáhání pohledávek, zjišťoval Petr Sehnoutka

„Ani podle auditní zprávy, která tomu předcházela, nebylo plánováno, že by se přínosy v nárůstu vymáhání pohledávek projevily nějak výrazněji dřív než do roku od jeho nasazení do provozu,“ vysvětluje Tichý.

Jenže v podkladech pro správní radu, která projekt schvalovala přesně před dvěma roky, stálo něco jiného: „Při správném a plném využívání systému oproti nynějšímu stavu je za první rok nasazení systému dodavatelem odhadován celkový nárůst inkasa pohledávek v řádu 980 milionů korun. V dalších letech je předpokládán jeho další mírný nárůst.“

Kromě problému s návratností systém navíc přidělává práci zaměstnancům pojišťovny. Radiožurnálu to potvrdil po dnešním jednání správní rady její předseda VZP Petr Nosek:

„Bohužel došlo k tomu, že při základním zadání byla pominuta implementace s výpisovou službou, což dnes vede k tomu, že, aby byla dosažena míra efektivity, musí zaměstnanci vykazovat nepoměrně vyšší intenzitu práce,“ upozorňuje Nosek.

Více vyřízených pohledávek, méně peněz

Dokonce i ředitel VZP Zdeněk Kabátek přiznává, že vymáhání pohledávek zatím není tak rychlé, jak se očekávalo: „Rychlost návratnosti neodpovídá očekávání a zřejmě bude o neidentifikovatelný časový úsek delší.“

Počet vystavených pohledávek je sice větší, ale podle čísel, které Český rozhlas dostal od pojišťovny, už neroste počet skutečně vymožených peněz. Ten naopak spíše klesá. Potvrzuje to i člen správní rady VZP Jiří Skalický z TOP 09. Podle něho hlavně nefunguje propojení nového softwaru s tím stávajícím.

„Pracovníci, kteří vystavují pohledávky na jednotlivých pobočkách, pracují v naprosto diskomfortním prostředí a za vlastně daleko většího úsilí jsou schopni v meziročním srovnání vystavit stejný počet pohledávek. Nicméně to udělali i předtím – bez toho softwaru a bez toho, aby se vynaložilo 120 milionů,“ upozorňuje Skalický.

Původně měl systém stát téměř půl miliardy korun. Poté, co Český rozhlas zveřejnil interní kritický dokument pojišťovny, vedení instituce zakázku omezilo na současných 120 milionů korun. Pojišťovna si navíc už v roce 2008 nový software na vymáhání pohledávek koupila. Stál ji tehdy ale jen 5,5 milionu korun.

Petr Sehnoutka, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme