Britská královna pokřtí "královnu moří"
V jihoanglickém Southamptonu dnes královna Alžběta II. láhví šampaňského pokřtí zbrusu nový největší zaoceánský parník Queen Mary 2 vyrobený ve francouzských loděnicích v Saint-Nazaire. Na svou první zaoceánskou plavbu - do floridského Fort Lauderdale - se tato luxusní loď vydá v pondělí.
Majitel lodi, společnost Cunard, se nikterak netají tím, že 450 metrů dlouhá Královna Mary 2 je vůbec největší a nejdražší zaoceánský parník, který kdy byl postaven. Pořizovací náklady činí 550 milionů liber, což je přes 24 miliard korun. Alžběta II. dnes křtí tuto loď šampaňským, stejně jako učinila v případě její předchůdkyně toho jména před šestatřiceti lety.
Queen Mary the Second je pětkrát delší než vůbec první loď společnosti Cunard, Britannia. Její výtlak je 150 tisíc tun, což je třikrát víc, než měl Titanic. V 1310 kajutách se ubytuje 2620 cestujících, o něž pečuje přes 1200 členů posádky, jinými slovy jeden člen posádky na dva cestující. Na lodi je pět bazénů, umělecká galerie a dokonce i planetárium.
Odborníkům francouzské společnosti Alstom trvala stavba lodi v Saint-Nazaire dva roky. Možná se ptáte, na co přijde takový výlet na Královně Mary 2 - tak cena šestidenní plavby se pohybuje od 999 liber, to je zhruba 45 tisíc korun, až po 20 tisíc liber v luxusním apartmá přičemž v ceně je započítán vlastní soukromý komorník. První plavba 12. ledna do Fort Lauderdale na Floridě je však beznadějně obsazena, stejně jako mnoho dalších.
Queen Mary 2 zdědila od své předchůdkyně například lodní sirénu používanou v mlze. Počítá se s tím, že během čtyřiceti let své životnosti Královna Mary Druhá vykoná pouť rovnající se dvanácti cestám na měsíc a zpět. Smutnou událostí byla listopadová nehoda v loděnici v Saint-Nazaire, kdy si hotovou loď prohlíželi rodinní příslušníci zaměstnanců loděnice - spadla s nimi lávka ze značné výšky a patnáct lidí přitom přišlo o život.
O stravování cestujících pečuje 15 restaurantů a barů, v nichž je kouření zakázáno. To se samozřejmě nebude líbit cestujícím zvyklým bafat ze svých doutníků. Otázkou je, zda společnost Cunard může zaplnit tak obrovskou loď, aniž by přetahovala zákazníky z jiných parníků? Nejnovější údaje nabízejí příznivou prognózu pro zaoceánské plavby v 21. století. Loňský rok byl obdobím nebývalého růstu zájmu o zaoceánskou plavbu s tím, že celkový počet Britů v této kategorii přesáhl vůbec poprvé jeden milion osob. Ovšem podle zasvěcených pozorovatelů jisté je, že společnost Cunard se bude muset pustit do seriozního marketingu, aby přivábila novou generaci klientů, což jsou i nadále hlavně Američané.