Čína dává přednost protekcionismu
Čína se vydává opačným směrem. Ústřední váda se totiž snaží udržet kontrolu nad domácími podniky a brání zahraničním investorům v jejich převzetí. Posledním takovýmto případem bylo zamítnutí snah americké Coca-Coly ovládnout čínského výrobce džusu v roce 2009. Peking ale naopak podporuje opačný trend, tedy expanzi čínských firem na Západ, jako v případě automobilky Geely, která získala Volvo.
Mělo jít o obchod snů. Jeden z největších výrobců džusů, Chuej-jüan už otevíral náruč světovému producentovi nealkoholických nápojů č.1, když přišla studená sprcha. Peking totiž obchod za 2,4 miliardy dolarů zamítl s tím, že by vstup Coca-coly na čínský trh poškodil domácí zákazníky a ohrozil ostatní výrobce.
Okamžitě po oznámení rozhodnutí spadly ceny akcií firmy Chuej-jüan o 40 procent, na druhé straně ho ale podpořilo veřejné mínění. Podle jednoho z průzkumů s prodejem nesouhlasily dvě třetiny ze 120 tisíc dotázaných a antimonopolní úřad se tak de facto jen vezl na nacionalistické vlně.
Opačným případem je převzetí světoznámé značky Volvo malou čínskou automobilkou Geely. Evropská unie, ale také samo Švédsko v této souvislosti mluví o lakmusovém papírku, kterým se ovládnutí populární automobilky může stát, a to pro posuzování dalších čínských akvizic v případě nějakých problémů, např. co se týče kvality a servisu těchto vozů nebo zaměstnanosti.