Malajsie vyslala experty na Réunion. Oceán tam vyplavil část křídla letadla
Po téměř 17 měsících od záhadného zmizení malajsijského letu MH370 mají vyšetřovatelé novou stopu. Část křídla nalezeného na francouzském ostrově Réunion v Indickém oceánu pravděpodobně podle malajsijské vlády pochází z nějakého Boeingu 777. Letadlo stejného typu společnosti Malaysia Airlines se ztratilo v březnu loňského roku na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu.
Malajsie už vyslala dva týmy expertů. Jeden letí na ostrov Réunion, další pak do francouzského Toulouse. Ve specializované laboratoři by tam měl zkoumat zbytek vztlakové klapky z křídla neznámého letadla.
Malajsijský premiér Najib Razak zatím nechce závěry uspěchat s ohledem na truchlící pozůstalé.
Malajsie vyslala experty na ostrov Réunion. Oceán tam vyplavil část křídla letadla. Podrobnosti zjišťoval redaktor Viktor Daněk
Potvrdil ale, že nález trosek na Réunionu odpovídá předpokládanému pohybu zbytků letadla v mořských proudech.
Podle premiéra Razaka je také velmi pravděpodobné, že klapka pochází ze stejného typu letadla, tedy z Boeingu 777, které zmizelo na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu. Zkoumání nalezené části zabere asi dva dny.
„Pokud víceméně roční pobyt součástky v moři neodstranil označení, tak by měl být výrobce schopen identifikovat tuto součástku jako část konkrétního letadla,“ řekl Českému rozhlasu letecký publicista Martin Velek.
Na Réunionu se našly trosky letadla. Může jít o zmizelý malajsijský boeing
Číst článek
Také kapitán Boeingu 737 a letecký publicista Ladislav Keller je přesvědčen, že experti dokážou zjistit, jakému konkrétnímu letadlu kus křídla patří.
„Když najdete úlomek křídla nebo něčeho podobného, tak velmi často jsou na dílech napsaná výrobní čísla, takže potom se to dá přiřadit ke konkrétnímu kusu letadla,“ vysvětlil pro Český rozhlas Keller.
Část křídla ale podle Kellera ze zmizelého malajsijského letadla nepochází. Vyvozuje to z tvaru jeho profilu.
„Profil je takzvaný klasický profil, který má poměrně velkou tloušťku a hodí se pouze pro pomalá letadla. Řekněme maximálně do 250 až 300 kilometrů za hodinu. V žádném případě se nehodí pro letadla, která létají vysokými podzvukovými rychlostmi, což je i Boeing 777,“ upozornil Keller.
Pokud se potvrdí, že troska skutečně pochází ze zmizelého malajsijského letadla, tak se experti pokusí spočítat trasu, po které proudy a vítr klapku vlekly tisíce kilometrů Indickým oceánem. Tam se pak vydají hledat vrak zříceného Boeingu 777. Stále ale může jít o planý poplach.
Let MH370 odstartoval 7. března 2014 v 17.41 SEČ. Boeing 777 s 239 lidmi na palubě mířil z Kuala Lumpuru do Pekingu.
Kontakt s ním byl naposledy v 18.30 SEČ, tedy těsně před tím, než letadlo mělo přejít z malajsijského do vietnamského vzdušného prostoru.
Malaysia Airlines ztratily spojení s letadlem ve chvíli, kdy bylo ve výšce necelých 11 tisíc metrů a letělo stálou rychlostí. Uvažovalo se tedy o možném teroristickém útoku či nouzovém přistání na ostrově.
Analýza dat ale prokázala, že letadlo se silně odklonilo od původního kurzu a západně od australského města Perth se zřítilo do Indického oceánu.